BESKYTTER UTVIKLING: Lars Christensen hos Selvaag Gruppen forklarer bedriftens strategi: - Alle driver med utvikling, denne må beskyttes for ikke å stoppe opp. (Bilde: Joachim Seehusen)

Kjerringa mot patentstrømmen

  • nyheter_bygg

I byggenæringen er Selvaag Gruppen kjerringa mot strømmen.

De bruker 100 til 150 millioner kroner årlig på utviklling og har opprettet to egne selskaper for teknologiutvikling: Selvaag Blue Think, som skal bidra til utvikling og bruk av informasjonsteknologi i boligbygging, og Selvaag Creo, som jobber med de større og tyngre utviklingsprosjektene innen materialer og prosesser.

Selvaag SpinOff skal bringe prosjekter og ideer frem til kommersielle resultater.

Dette står i sterk kontrast til tallene Teknisk Ukeblad presenterte i TU 0806, der gikk det frem at kun 18 prosent vurderer innovasjon som viktig.





Satser internasjonalt

– Alle i Selvaag jobber med utvikling. Det blir tøft å overleve i fremtiden uten gode IKT-redskaper og kompetanse. Derfor ble BlueThink startet i 1999. Creo ble startet i årsskiftet 2001-02, forteller Lars Christensen, senior vice president med ansvarsområde technology and competence.

Christensen anslår at Selvaag Gruppen i dag sitter med et tyvetalls patenter og 15-20 varemerker. Han varsler at antallet skal økes merkbart.

– Vi har mer enn 15 søknader under behandling, de ønsker jeg naturlig nok ikke å si for mye om nå.

– Nyskaping er krevende. Vi tror at hvis man ikke får en beskyttelse for sine investeringer, vil mye av nyskapingen stoppe opp. Standarder kan være fordummende. Det er veldig lett å gripe etter en standardløsning uten å tenke gjennom hva som faktisk skal løses.

Selvaag Gruppen står foran en større internasjonal satsing. Christensen ser selskapets strategier for patenter og beskyttelse av immaterielle rettigheter som et nødvendig ledd i forberedelsene:

– Vi søker i internasjonale databaser, der finner vi informasjon om hva som allerede er beskyttet og hvem som sitter med rettigheter. Det hjelper oss i vårt eget arbeid, og det gir oss også en pekepinn om mulige samarbeidspartnere. Vi blir også lettere tatt alvorlig når våre konkurrenter gjør de samme søkene og finner at Selvaag er et navn som går igjen.

Et av deres seneste utviklingsprosjekter er BoSmart, hvor målet er å utvikle en metode for fysisk å legge til rette for datanettverk i blokkleiligheter med en sentral i leiligheten, nærmest som en cockpit der alt kan styres.





Patentparkering

Selskapet EasyPark er et eksempel på verdien av patenter, mener direktør Erik Sandersen i Selvaag Venture Capital, som sitter som hovedaksjonær. – Riktignok ikke bygg, men eksempelet er godt.

Det dreier seg om betaling for parkering med mobiltelefon. Kunden ringer og taster en kode når parkeringen begynner og når den avsluttes. Kunden slipper å forhåndsbetale og gjette hvor lang tid som er nødvendig.

Sandersen forteller at Selvaag kjøpte seg inn i selskapet i 2000 og så raskt at ideen måtte beskyttes. Et lite finsk selskap arbeidet med tilsvarende ideer, og satt med patenter. Dermed kjøpte EasyPark det finske, og satt plutselig med rettigheter som gjorde det mulig å utvikle ideen til noe større.

– Det sprer seg raskt i flere europeiske land. Vi har vunnet en rettssak i Nederland og mottar nå royalties av inntektene, sier Sandersen. Selskapet omsatte i fjor for 25 millioner kroner i Norden, og Sandersen ser for seg et betydelig vekstpotensial. Når selskapet er vel etablert og gjennom den første utviklingsfasen, vil sannsynligvis Selvaag Gruppen selge seg ut.