Denne vegen skal utvides til felt innen september neste år. Hvis ikke noe ekstraordinært skjer, blir arbeidet utført av Risa. (Bilde: Anders Haakonsen)

Kjempeledelse til Risa i Stavanger

Bare lokale entreprenører deltar i kampen om kontrakten. Risa holder til i Hå kommune på Jæren. Nærmeste konkurrent er Bjelland Maskin fra Klepp, også på Jæren med et anbud på 50,807 mill.. T Stangeland Maskin fra Sola vil ha 52,844 mill.

Oppdraget gjelder utvidelse fra to til fire felt på en ca. 600 meter lang strekning. Dette er tredje og foreløpig siste entreprise på utvidelse av fylkesveg 44 i Stavanger. De to første kontraktene gitt til T Stangeland Maskin. Mye rart skal skje hvis også den tredje havner der.

Utvidelsen kommer først og fremst kollektivtrafikken til gode. De nye feltene blir reservert for busser, men forholdene legges til rette slik at de også kan benyttes av en eventuell framtidig bybane.

Kollektivfeltene blir midtstilt. Mellom dem og feltene som er åpne for alle kjøretøyer blir det rabatter. På hver side av vegen blir det sykkelfelt og fortau. Total vegbredde blir 25,5 meter.

Første etappe på utvidelsen av fylkesveg 44 ble fullført i fjor høst. Andre og tredje etappe fullføres samtidig i september neste år.