Den 50 år gamle Foldfjordbrua kunne stått i flere år, men på grunn av en krapp sving like utenfor bildet til høyre, må den skiftes ut. Nederst går støttemuren som folk gikk på da de trakk båtene mot den sterke strømmen. (Bilde: Statens vegvesen)

Kjempeledelse til Reinertsen Anlegg

Tredje og siste anbyder er Christie & Opsahl som vil ha 36 millioner kroner for jobben. Selv om det laveste anbudet ligger langt under de øvrige, er det ikke lavere enn Vegvesenets overslag.

Foldfjordbrua er en 56 meter lang bru på riksveg 680. Den ligger på Ertvågsøya i Aure kommune øst for Kristiansund. Brua sto ferdig i 1959 og kunne stått flere år til. Grunnen til at den trenger avløsning er at vegen går i en krapp kurve like ved brua. Det hadde vært mulig å rette ut vegen uten bygge ny bru, men det hadde blitt en dyrere løsning enn den Vegvsenet har valgt.

Den nye Foldfjordbru er en 91 meter lang betongplatebru som er prosjektert av Rambøll. Den får tre spenn med lengder på 30, 35,5 og 25,5 meter.

Anbudene som nylig ble åpnet gjaldt bygging av ny bru, anlegg av 420 meter tilstøtende veger og riving av gammel bru. Byggetiden er romslig, entreprenøren behøver ikke fullføre den nye brua før 1. oktober neste år. To måneder og 20 dager senere skal det gamle være borte. De totale omkostningene er beregnet til vel 30 millioner kroner, som dekkes med ordinære riksvegmidler.

Foldfjorden er 7 km lang. Der brua krysser er fjorden så smal at det oppstår sterke tidevannstrømmer. For mange år siden ble lagt lagt en fylling i sjøen der fjorden er på det smaleste. Fronten på fyllingen er en støttemur som folk kunne trekke båtene fra når strømmen var så sterk at det var umulig å ro mot den. Den gamle brua har en pilar på det utfylte området. Det får også den nye.