Doble bremsespor foran den gamle Nåverdalsbrua forteller om en krapp sving som har kommet overraskende på en lastebilsjåfør. Mye skal skje hvis ikke Gjermundshaug Anlegg bygger brua som skal erstatte den. (Bilde: Statens vegvesen)

Kjempeledelse til Gjermundshaug Anlegg

Anbudsåpningen kunne vært en ubehagelig opplevelse for byggherren om ikke alvdølene hadde gitt pris. Det laveste anbudet ligger veldig nært Vegvesenets anslag.

Det nest laveste anbudet ble gitt av Betonmast. Det er på 43,275 mill. Reinertsen vil ha 45,934 mill. for jobben. Flere anbydere var det ikke.

Nåverdalsbrua er en 30 meter lang fagverksbru fra 1942 som krysser Orkla i Rennebu kommune i Sør-Trøndelag. Den skal nå få velfortjent avløsning av en stålbjelkebru med to spenn. Den krysser Orkla i spissere vinkel og blir derfor 100 meter lang.

Entreprisen omfatter også anlegg av ca. 300 meter tilstøtende veg på begge sider av brua. I forlengelsen av søndre landkar skal det støpes en ca. 70 meter lang støttemur. Den som får kontrakten skal også rive den gamle brua når den nye blir ferdig. Hele oppdraget må være fullført innen 1. november neste år.