MOTOR

Kjempeflyet på plass i Norge

For første og kanskje eneste gang er Airbus A 380 på plass i Norge.
For første og kanskje eneste gang er Airbus A 380 på plass i Norge. Bilde: Leif Hamnes
11. des. 2007 - 15:20

Flyet startet fra Toulouse i Frankrike kl. 11 tirsdag og landet tilsynelatende lett på vestre rullebane litt før kl. 14, og det var forbausende lav lyd fra de fire motorene.

Det ble parkert ved avisingsplattformen på den nordvestlige del av flyplassen. Her vil det store to-dekks flyet stå inntil onsdag kveld og natt til torsdag da testen mot frysende tåke skal foregå.

Statsmeteorolog Øivind Gyldensten opplyser til NTB at testfolkene i flyet er forespeilet fire til åtte kuldegrader sent onsdag, og tåke med sikt 300 til 500 meter.



Se bildeserie:

BILDESERIE: Airbus A380 i Norge

Forberedelser

Gyldensten sier at flyets besetning trenger tiden fram til onsdag ettermiddag for å klargjøre de instrumenter som skal til for å måle det flygerne kaller «freezing fog» eller frysende tåke.

Det er Gardermoens naboskap til Mjøsa og Hurdalssjøen som gjør hovedflyplassen beryktet for dette værfenomenet. Dette er noe som flyfabrikken Airbus’ konstruktører og ingeniører ikke har fått testet kjempeflyet for tidligere.

Frysende tåke oppstår når det er pent vær, kuldegrader i luften, men med åpne vann som ikke har frosset til. Da fører fuktigheten fra vannet til at tåken legger seg som et isbelegg på rotorbladene, vingene og flykroppen.

Problemer

A380 skal etter Airbus-fabrikkens mening bli fremtidens jumbofly, der et maksimalt antall passasjerer skal kunne fraktes med et fly som til tross for sin størrelse og sine fire motorer er meget miljøvennlig med hensyn til både støy og CO2-utslipp. Mye tyder i dag på at fremtidsutsiktene ikke er fullt så lovende. Det er blitt et dyrt fly, og utviklingen har tatt lengre tid enn flyfabrikken hadde planlagt.

Singapore Airlines, som mottok sitt første fly av denne typen for ikke lang tid siden, har måttet vente over ett år lenger enn fastsatt. Foreløpig er det bare dette flyet som er tatt i bruk. Airbus har så langt mottatt 177 bestillinger av flyet. Air France vil bli det første europeiske selskapet som mottar A380. Det vil skje våren 2009.

A380 kan på de to dekkene innredes for opptil 853 passasjerer, men dette er for en-klassetrafikk internt i Asia, og flyet må da ha spesielle sertifikater. Den internasjonale versjon kan ta vel 550 passasjerer fordelt over tre klasser. Singapore har bestemt seg for versjoner som tar 471 passasjerer. Air France ønsker 538 passasjerer i dette flyet. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.