Kjapp lading

Forutsetningen for at Startloop skal virke, er at du har en bensindrevet bil som ikke er i tungvektsklassen og at batteriet ikke er ødelagt. Når bilen er startet, blir Startloop stående for oppladning, som tar fra en halv til en time.

Gründer Øyvind Resch syntes startkabler var upraktisk og fikk idéen til Startloop. Han fikk teknisk hjelp til å utvikle produktet hos Powerace og Altitec Norge, begge fra Fredrikstad, under ledelse av Industriell Produktservice i Levanger.

Startloop er helautomatisk og lett å bruke. Systemet er utviklet av Graham Shepherd i Powerace, mens Startloop har tatt patent på produktet i Norge og prøver på det samme i 47 andre land. Ladingen skjer via sigarettenneren i pulssekvenser som ligger mellom 2-25Hz. Pulseringen er et resultat av at ledningsnettet og sikringene i bilen ikke tillater store strømmengder, og på grunn av varmeutvikling. Spenningsnivået i overføringen følger bilbatteriets, og kan på et friskt batteri komme opp i 13-15V. I gjennomsnitt lades det med opptil 10A.

Laderen inneholder 16 seriekoblede nikkel-kadmiumbaserte A-celler, hver på 1,5V og 1400mAh. Det skulle gi en teoretisk kapasitet på 24V, men i realiteten ligger den mellom 20 og 22V etter fullstendig opplading. En lampe på apparatet begynner å blinke når batterikapasiteten når ned i 70-80 prosent. Etter et døgn begynner det også å pipe, et godt incentiv for å åpne hanskerommet og starte lading. Startloop skal komme i salg på Statoil-stasjoner før jul.