KORTERE VEI: Slik er Rescube-båtene tenkt plassert langs skipssiden. Dermed når passasjerene livbåtene kun ved å bevege seg horisontalt. (Bilde: Norsafe)
RAMME: Hver redningsbåt er montert i en ramme. Før båten slippes i fritt fall, vippes den ut til en vinkel mellom 15 og 35 grader. (Bilde: Norsafe)

Kjapp evakuering fra skip

  • samferdsel2

Norsafe har allerede arbeidet med utviklingen av Rescube-konseptet i flere år.

- Det er en ressurskrevende utvikling og fremdeles gjenstår mye arbeid. Men vi er ikke i tvil om at dette er den største sikkerhetsforbedring som har skjedd siden man begynte med fritt fall livbåter for 30 år siden, sier prosjektleder Thom Olsen.





Stadig større cruiseskip

Det er de stadig større cruiseskipene med kanskje over 5000 passasjerer om bord som har ført til behov for raskere og mer effektivt redningsutstyr.

Rutinene med dagens løsninger er at passasjerene i en krisesituasjon samles på forhånd bestemte steder. Derfra føres de ut på dekk og går i redningsbåtene som deretter fires ned. Det stilles krav til at dette skal kunne gjennomføres på ca halvannen time.

Med Rescube vil evakueringstiden kunne reduseres til ca 20 minutter. Den stor besparelsen kommer av at passasjerene stort sett kun trenger å bevege seg i horisontalt for å komme frem til en inngang i redningsbåten.





Fransk interesse

Konseptet er foreløpig ikke installert om bord i noe skip. Men Tromøy-bedriften er i dialog med et fransk verft, og de håper på sin førse Recube-kontrakt i løpet av neste år.

I mellomtiden benytter de internasjonale shipping-konferanser og –utstillinger til å markedsføre den nye løsningen. De var blant annet å finne på Nor-Shipping på Lillestrøm tidligere i år.

De var også på en konferanse i London nylig. Der fikk de uventet drahjelp. National Geographics Channel fattet interesse for løsningen. De har nå vært i Arendal og filmet. Innslaget skal inngå i en serie om katastrofer på land og til sjøs, og hvordan man best kan forebygge slike.