Regionveisjef i Statens vegvesen, Torbjørn Naimak, er glad Navarsete og samferdselsdepartementet har valgt å gi etterlengtede veimillioner til vegvesenets nordligste region. (Bilde: Scanpix)

- Kjærkomment for Nord-Norge

Av 200 millioner kroner i økte bevilgninger til investeringsprosjekter, går 85 millioner kroner til prosjekter i Statens vegvesens region nord.

Mer vest for Alta

– Dette er kjærkomment. Disse pengene vil få mye å si for framdriften i de prosjektene det gjelder, sier regionveisjef Torbjørn Naimak til TU.no.

Spesielt glad er han for at E6 har fått såpass store tilleggsbevilgninger. E6 Majavatn i Nordland får 15 millioner kroner, og E6-delparsellen Jansnes – Halselv i Finnmark får 50 millioner kroner.

– Til sammen får E6 en bra økning. På Helgeland har veien vært ille, og nå kommer vi endelig i gang ved Majavatn. Selv om Jansnes – Halselv bare er en kort delparsell av Alta Vest, gjør de økte midlene at vi får jobbet skikkelig der. I tillegg har vi fått i orden lokale midler på denne strekningen, noe som gjør at vi nå håper å kunne begynne på en annen parsell, mellom Kåfjord og Alta, sier Naimak.

Offensiv mot forfall

Regionveisjefen er også glad de endelig har fått penger til utbedring av Rv 85 mellom Lødingen ferjekai og Kåringen. Det er et prosjekt de har vært opptatt av å få i gang i lang tid, men som har blitt nedprioritert fordi de ikke har hatt råd til å prioritere prosjektet.

– Nå får vi startet utbedringer på flere strekninger enn vi hadde tenkt, i tillegg som vi kan få kommet på offensiven i forhold til vårt skrikende vedlikeholdsbehov både av bruer, kaier, tunneler og asfaltlegging, sier Naimak.

Kan gi større ferjer

Mange ferjekaier og ferjeforbindelser vil også nyte godt av krisepakken. Naimak sier hele Ofotfjordsambandet, med ferjestrekningen Bognes – Lødingen, vil merke forskjellen. Også for sambandet Harstad, Stornes, Grytøya, Bjarkøya varsler han forbedringer.

– Vi har også mange kaianlegg på Helgeland, Kvaløya, Værøy og Senja i dårlig teknisk stand, hvor vedlikehold er veldig etterlengtet. Med forbedringer på kaianleggene kan det også føre til at vi etter hvert kan sette inn større ferjer på ulike samband, sier Naimak.