Fem kilometer av kloakktunnelen går under vann i Hong Kong-bukta.

Kinesisk kloakk i norsk tunnel

  • nyheter_bygg

Norske tunnelekspertise henger høyt.

Uten den norske tunnelkompetansen til Sintef Byggforsk, Norcosult og NTNU, ville neppe det internasjonalt konsulentselskapet Maunsells vunnet kontrakten om å bygge en 20 kilometer lang kloakktunnel under Hong Kong.





Lite beløp

Inntektene er ikke all verden å skryte av for Sintef Byggforsk, men prestisjen veier tungt.





- Grove overslag tilsier at det kan bli et beløp i nærheten av fem millioner kroner over de neste sju årene, opplyser Eivind Grøv, forskningsleder i undergrunnsteknologi ved SINTEF Byggforsk til Gemini .

– Anerkjennelsen av kompetansen vår er nesten like viktig som størrelsen på honoraret, understreker Grøv overfor Sintefs eget magasin.

Fire-fem år

Anleggsarbeidene begynner først i 2008/09. Tunnelen skal være ferdig i 2013.

SINTEF Byggforsk skal blant annet bidra ved planleggingen av forundersøkelsene, gi råd i prosjekteringsfasen, være med på å lage anbudsdokumentene og delta i oppfølgingen av tunnelarbeidene.





Tunnel til tre milliarder

Tunnelprosjektet i den tidligere britiske kronkolonien er stort, selv i verdensmålestokk. Totalt vil det koste over tre milliarder norske kroner å anlegge tunnelen.

Tunnelen skal bygges langs storbyens velkjente ”waterfront” og drives inn under skyskraperne på Hong Kong Island

Undersjøisk

Den nye tunnelen skal lede kloakken bort fra Hong Kong-øya og over til et gigantisk renseanlegg på Stonecutter’s Island. Ifølge Gemini innebærer det bygging av en undersjøisk tunnelstrekning på snaut fem kilometer.

– Maunsell har lagt stor vekt på å framheve at selskapet har med seg skandinavisk ekspertise på undersjøiske tunneler. Norge har en høy stjerne internasjonalt på dette området, sier Grøv.