Kilometeravgift på kontantkort

  • samferdsel2

Datatilsynet er ikke begeistret for køfribrikken. Den sikrer ikke anonymitet.

Andre tekniske løsninger må finnes for å få inn nok bompenger når nye E18 skal bygges. Forslaget til Nasjonal Transportplan, som er til høring, åpner for veiprising, dvs. kontantkortbetaling for utkjørt distanse. Ikke ulikt dieselbilenes kilometeravgift før i tiden.

Politikere i Vestfold krangler så busta fyker om E18. Spørsmålet er: Hvor skal bomstasjonen plasseres? Svaret fra politikerne er delt bom, en ved Sandefjord og en sør for Larvik. Det vil imidlertid ikke sikre nok penger til å gjennomføre utbyggingen i den takt Vegvesenet ønsker.

Resultatet er at utbygging sør for Tønsberg ikke er aktuelt før i siste del av Nasjonal Transportplans planperiode, dvs. at ny vei sannsynligvis ikke er klar før 2015.

Betal for hver kilometer

For å skjære gjennom og få fortgang i utbyggingen har Vegvesenet tatt initiativ til veiprising i Vestfold. Dette løses med ubemannede bomstasjoner ved hver eneste på- og avkjøring.

Vegvesenet mener at på denne måten kan en videreføring av E18 i fire felt gjennomføres langt raskere og uten diskusjon om bomplasseringer, som hittil har stoppet en nødvendig utbygging.

Apenes nektet

Men Datatilsynet hadde innsigelser mot Vegvesenets forslag. Datatilsynet vil ikke tillate bompassering uten full anonymitet. En automatisk avlesning av et kjøretøys elektroniske brikke gir muligheten for å kartlegge kjøretøyets bevegelser.

Og så lenge stasjonen skulle være ubemannet og med variabel pris, må andre tekniske løsninger finnes for å sikre anonymitet.

Vegvesenet har derfor foreslått elektroniske kontantkort. Dette har Datatilsynet akseptert. Dermed ligger veien åpen for en politisk prosess som kan få fortgang i utbyggingen av en av landets mest trafikkerte stamveier.