MAKS MINI: Kewet er størrelsesmessig som en lillebror av Think. Her fra fabrikken på Økern i Oslo. (Bilde: Truls Tunmo)
STOLT KEWET-GRÜNDER: Jan-Petter Skram. (Bilde: Truls Tunmo)
BYBIL: Kewet Buddy kan se sint ut fra oven, men er en lydløs, liten bybil. (Bilde: Truls Tunmo)
ENKEL OG GREIT: Dashbordet på Kewet Buddy består stort sett av et ratt og et speedometer. (Bilde: Truls Tunmo)
KEWET (Bilde: Truls Tunmo)
SIKTER LAVT: Målsettingen hos Kewet-fabrikken er å produsere 500 biler per år. (Bilde: Truls Tunmo)

Kewet lader opp

Den friske oppladningen trengs, for i Norge lages det i år 250 biler, og det er tre måneders ventetid for å få kjøpt en ny Kewet.

Historien bak minielbilen stammer fra Danmark og Knut Erik Westergaard på slutten av 1980-tallet. Derav også navnet Kewet – Knut Erik Westergaard elektrisk transport.

Startet i det små

– En norsk importør var allerede på plass i 1992, så vår mulighet var å bli forhandler. Vi startet opp i det små, sier Jan-Petter Skram.

Han er gründer og en av flere eiere i det helnorske selskapet, som nylig har fått 12 millioner i egenkapital av kjente norske investorer.

I tillegg til energiselskapet Hafslund Venture har Elbil Norge Jens P. Heyerdahl, Jan Sundt, søstrene Selvaag, Tharald og Inger Brøvig og Gesina AS som økonomisk ryggrad.

Etter hvert ønsket Westergaard å kutte ut mellomleddet som var den norske importøren, og satset på Elbil Norge som både forhandler og importør. I 1999 ble hele konseptet kjøpt opp av det norske firmaet etter at Westergaard gikk konkurs.

Nå skrus modellen Kewet Buddy sammen ved produksjonslinjen på Økern med ferdige komponenter fra flere steder i verden. I Danmark sveises den galvaniserte stålrørsrammen, mens det helstøpte glassfiberkarosseriet kommer ferdig lakkert fra Latvia.



På egne ben

Fra starten har det vært stukket mange kjepper i hjulene på den norske elbilproduksjonen. Men nå mener Jan-Petter Skram at forutsetningene for å lykkes er til stede.

– Vi ønsker å stå på egne ben og identifiserer oss ikke med tradisjonell måte å tenke bil på. Vi skal lage et transportalternativ til de store byene, hvor krav til ytelse, hastighet og komfort er nedprioritert. Kewet skal bare være et mobilitetskonsept.

Norge er ikke alene om å produsere elbiler. Marinello er en italiensk aktør, India produserer sin Reva og nylig lanserte Daimler Chrysler sin Smart Fortwo.

– Dessuten finnes det flere prototyper av elbiler som ennå ikke er satt i serieproduksjon. Jeg tror for øvrig at de store bilfabrikkene vil konsentrere seg om vanlige biler, som er volumproduktene. Disse fabrikkene er skrudd sammen for å produsere store volum, så det vil bli for kostbart å satse på produksjonslinjer for et nisjeprodukt som elbiler, sier Skram.

Bilindustrien holder igjen

Likevel utelukker han ikke at bilfabrikker sitter på teknologi de ikke bruker for å produsere elbiler.

– De som kommer til å fremme produksjonen av elbiler, er selskaper med røtter innen batteriteknologi og elektronikk, ikke nødvendigvis den etablerte bilindustrien som tviholder på tradisjonelle løsninger. Men historisk sett er lovende batteriteknologi blitt kjøpt opp av konvensjonell bilindustri uten at dette har ført til satsing på elbiler. Batteriene er heller ikke blitt videreutviklet fra bilindustriens side, sier Jan-Petter Skram. Han røper at Elbil Norge jobber med en ny type batterier i et forsøkprosjekt.

– Vi har utstyrt noen få biler med litiumionbatterier som kun veier 100 kilo. Disse gir bilen en rekkevidde på 150 km.