(Bilde: Arne Asphjell)
VINNERLAGET: Oslo katedralskole, ved Eivind Jahr Kirkeby (f.v.), Lars Furu Kjelsaas, Andrea Liereng og lærer Dag Rune Christensen. (Bilde: Yngvild Slettevold)

Katedralskolene best på marinteknologi

  • Karriere

Som en del av faget ”Teknologi og forskningslære” får elevene i videregående følgende oppgave:

Konstruer et skip som skal frakte juicekonsentrat fra India til Norge.

ANDREPLASS: Kristiansand Katedralskole med Espen Albert (t.v.) og Kristian Henriksen ble nummer to. Den radiostyrte båten er i skala 1:100, 90 cm lang, og lastet med 6 halvkilos juicekartonger. Arne Asphjell

Det er et oppdrag som fenger.

Av de seks finalistene var det fire katedralskoler: Oslo, Kristiansand, Stavanger og Trondheim. Oslo vant en knepen seier foran Kristiansand.





Egne utregninger

Havlaboratoriet på Tyholt i Trondheim summet av engasjement da 250 elever fra Bodø til Kristiansand skulle teste ut isoporbåtene de har arbeidet med i flere måneder.

Prosjektleder Håvard Holm ved Institutt for marin teknikk forklarer at elevene får utlevert kompendiet ”Havromsteknologier” og et dataprogram som skal hjelpe dem i arbeidet med å utvikle båten.

– Ved hjelp av programmet kan de regne på stabilitet, fare for kantring, CO2-utslipp osv. Kompendiet gir elevene en innføring i skipstyper, materialteknologi, marin kybernetikk for å nevne noe, sier førsteamanuensis Holm.

– Ved hjelp av programmet kan de regne på stabilitet, fare for kantring, CO2-utslipp osv. Kompendiet gir elevene en innføring i skipstyper, materialteknologi, marin kybernetikk for å nevne noe, sier førsteamanuensis Holm. PROSJEKTLEDER Håvard Holm, førsteamanuensis ved Institutt for marin teknikk, viser fram det fyldige kompendiet "Havromsteknologier - et hav av muligheter". Veteranen Leif Lundby er redaktør for tretten kapitler forfattet av ulike fagpersoner i det marine miljøet ved NTNU. Kompendiet gir en god pedagogisk innføring i marine fag. Arne Asphjell





Rekrutterer til realfag

– Når konstruktørene kommer hit til havmiljøbassenget, blir båtene prøvd for stabilitet og hastighet, samt at kreativitet og finish blir vurdert, utdyper Holm.

– Vi tar også en ”dopingtest” – sjekker at motor og propell er i henhold til fastsatte spesifikasjoner.

– Jeg synes det er viktig å vise betydningen realfag har for å få til artige ting, oppsummerer han.

Og at 250 ivrige båtkonstruktører syntes dagen i havlaboratoriet var både morsom og givende, ble bekreftet av kamprop og latter underveis, samt intens konsentrasjon i preparering av båtene før konkurransen.

Vi spurte flere av deltakerne om tevlingen hadde inspirert dem til å vurdere en utdanning innen marine fag, og fikk mange bekreftende svar. Det er utvilsomt et meget godt rekrutteringstiltak det marine miljøet ved NTNU har satt i gang med denne konkurransen.

DAMELAG: Lørenskog videregående stilte med et rent damelag og rosa båt: Liv Aanesland Arlander (lærer), Monica Johansen og Tonje Haugen. Og da skjønner vi også hvorfor båten er døpt MoTo. - Veldig gøy å se teori omsatt i praksis, sier de to. Arne Asphjell

Knepen seier

Konkurransen var delt i flere elementer – prosjektrapport, stabilitet, manøvreringsdyktighet, fartsprøve og helt til slutt en quiz basert på kompendiet.

Før quizinnspurten lå Kristiansand Katedralskole et godt hestehode foran de andre, men ble hårfint slått i siste fase av Oslo katedralskole.

Slik ble rekkefølgen av de seks kandidatene som gikk til finalerundene:

  1. Oslo katedralskole (102,5 poeng)
  2. Kristiansand Katedralskole (101)
  3. Danielsen videregående skole, Bergen (75.5)
  4. Stavanger Katedralskole (74,5)
  5. Trondheim Katedralskole (69)
  6. KVT – Kristen videregående skole Trøndelag

FARTSFINALE: Her er det målgang i fartsprøven mellom de seks finalistene, og Kristiansand (borterst) vinner klart. De ble imidlertid hentet inn igjen og slått av Oslo i den avgjørende quiz-runden til slutt. Arne Asphjell