Karosseri i hamp og lin

Mercedes-ingeniørene satser mye på naturlige materialer i nye bilmodeller fordi naturfibere har uovertrufne tekniske egenskaper og er dessuten så lette at de flyter på vann.

Avanserte fiberforsterkede plaster finnes på mange steder i E-klassens nye modeller.

Slike materialer øker bilens styrke og stivhet uten å øke vekten. Dette påpeker professor Werner Pollmann i DaimlerChryslers FoU-rapport "Natural Raw Materials for Automobile Manufacture".

Ti prosent vektandel

Allerede i 1955 var Mercedes-ingeniører i sving med å undersøke mulighetene for å rendyrke fiberplanter.

I dag er bildet slik: Hamp fra planten cannabis sativa (ugiftig variant) og vanlig lin dyrkes i Europa. I Afrika og Nord-Amerika dyrkes også lin, ved siden av sisal fra agave sisalana og en fibertype fra et gummitre kalt gambo. Fra Sør-Amerika kommer kokosfiber og sisal. Asia leverer jute, gambo og hamp.

Flere naturlige fibertyper er på vei inn, og ingeniørene hos Mercedes spår vektandeler helt opp i ti prosent: En bil på ett tonn vil med andre ord inneholde 100 kilo naturfiber.

Lange og sterke

Glassfiber og særlig karbonfiber krever store ressurser i form av råvarer som gass og olje. Naturfibrene derimot krever bare innhøsting og derfor kun18 prosent av samme energimengde.

Det tar ifølge professor Pollmann bare 10 megajoule (MJ) å få fram en kilo naturfiber, mens det tar 55 MJ å lage en kilo glassfiber. Dessuten er naturfibrene sterkere og veier gjennomgående bare halvparten av de menneskelagde erstatningene.

Siden belastningen på miljøet også er minimal, mener de utviklingsansvarlige ingeniørene hos DaimlerChrysler at bruken av naturfiber vil øke kraftig i årene som kommer.