SPILLER PÅ FØLELSER:I en traust anleggsbransje slo Mesta til med en emosjonell kampanje. Det betalte seg raskt. (Bilde: Mesta)
(Bilde: Mesta/Bo Mathisen)
OPPGAVER I KØ: Veiutbygginger og forbedringer venter ingeniører i Mesta landet rundt. (Bilde: Mesta/Bo Mathisen)
(Bilde: Bo Mathisen )
Det ble lagt mindre asfalt på vegene i 2006. (Bilde: Mesta/Bo Mathisen )
Den 3,2 km lange Isfjelltunnelen i Kåfjord kommune er den siste tunnelen Mesta har drevet uten å ha vunnet en anbudskonkurranse først. (Bilde: Ivar Kaino, Statens vegvesen)
Arbeid på 187 meters dyp inne i Eiksundtunnelen. Bas Gunnar Bærnes (t.v.) og Magne Egge fra Mesta. (Bilde: Kjell Herskedal)
(Bilde: Bo Mathisen, Mesta )

Kaprer kremen med kul kampanje

  • Bygg

Alle kjenner nå Mesta. Vi har ikke hatt noe valg.

Fra januar til oktober har selskapet bombardert oss med reklame fraTV-skjermene, fra radioene og over dobbeltsider i de største avisene.

– Kampanjen ble selvfinansierende allerede før sommeren, forteller merkevareansvarlig Claes H. Bendiksen.

Måtte ha 15 – fikk 60

Han forteller at selskapet måtte unnlate å levere tilbud på interessante jobber fordi de manglet ingeniører.

– Vi gjorde et regnestykke og fant at med 15 nye ingeniører ville kampanjen være selvfinansierende. Til nå har Mesta ansatt 40, og ytterligere et tyvetalls ingeniører ligger i løypa for ansettelser innen årets utgang.

Dokumentert effekt

Suksessen er dokumentert av uavhengige institutter.

I undersøkelsen Workrep, i regi av Reputation Institute som kartlegger attraktive arbeidsgivere, ble Mesta tatt inn som en utfordrer og havnet på ellevteplass på listen over de 25 største norske bedriftene.

Omdømme

Mesta kommer dessuten på andreplass i en undersøkelse som viser hvilke bedrifter som har bedret omdømmet sitt mest det siste året.

Denne undersøkelsen, som er foretatt av Synovate MMI, viser at Mesta kun er slått av Olav Thon-gruppen og har Tine, Norwegian og Aker Kværner bak seg på listen over bedriftene som har økt merkevarestyrken mest i løpet av året.

Mersalg

Kampanjen har også gitt uttelling i form av både lettere salg og mer salg.

– 2,6 prosent av kontraktene som var inngått innen juni, ble vunnet uten at Mesta hadde den laveste prisen. Mesta har også økt mersalget til eksisterende kunder med fire prosent i første halvår. Vi får stadig lettere tilgang inn i anbudsrundene og innsalgsjobben har også blitt enklere, sier Bendiksen.

– Mesta ønsker å være utradisjonell i en bransje som har hatt et konservativt forhold til markedsføring. Vi har tro på at strategisk merkevarebygging er viktig, og vi har klart å skape resultater ved å bruke emosjonell reklame i brede mediekanaler, påpeker Bendiksen.

Han vil ikke uten videre røpe hva fortsettelsen blir, eller om dette har vært et engangsstunt.

Hemmelighold

– Det er jo konkurransesensitivt. Det er jo lettere å ta det videre nå, og kanskje vil vi kjøre noe mer spisset med tanke på kundene og på rekruttering.

Den utradisjonelle kampanjen har vakt oppmerksomhet hos flere aktører.

– Vi har hatt stor pågang og interesse fra andre, også fra rekalmebransjen som gjerne vil lære av våre erfaringer, sier Bendiksen.