LETER: PGS sitte seismikkskip Atlantic Explorer er ett av 20 skip. Spørsmålet er hvor mange nye blir lagt til flåten? (Bilde: PGS)
I RUTE: Seismikkskipet Ramform Sterling ligger i dokken til STX Europe Langsten. Levering skjer seinere i år, i henhold til opprinnelig plan. (Bilde: Tore Stensvold)
Seismikkskip designet av Skipsteknisk AS for Arrow, nå del av PGS. Betegnelse ST-321. Skipet er 102 meter langt og 19 meter bredt. Det kan slepe 12 streamere. Slepepunkter og vinsjer levers av Odim. (Bilde: PGS)

Kansellerer skip

  • Industri

Høykapasitets seismikkskip

  • Design: ST-321 Skipsteknisk
  • Lengde: 102 m
  • Bredde: 19,2 m
  • Sengeplasser: 60
  • Slepekraft (bollard pull): 200 tonn
  • Antall streamere: 12 (16)
  • Dieselmekanisk og dieselelektrisk framdrift 2x4500kW + 2x2600kW

Fire skip opprinnelig bestilt, ett kansellert.

Skipet er bestilt fra det spanske verftet Factorias Vulcano i byen Vigo på nordvestkysten.

Petroleum Geo-Services og datterselskapet Arrow Seismic Invest II opplyser i en børsmelding at de benytter seg av en klausul i kontrakten om å kansellere byggingen av skip med skrognummer 532 dersom verftet var mer enn 120 dager forsinket.

Kjøpte seg problem

Arrow Seismic, et spesialrederi for seismikkskip, ble overtatt av PGS i fjor. Arrow hadde da bestilt fire skip fra det spanske verftet. Det første skipet er fortsatt under bygging.

– Verftet har store forsinkelser og store problemer. De har gått ut over alle tider i reforhandlede kontrakter, sier kommunikasjonsdirektør Tore Langballe i PGS.

Konkurrent

Skipet som nå er kansellert, var chartret av PGS sin konkurrent Western Geco, som på sin side har gått ut av avtalen.

Dermed var det ingen grunn for PGS å ta imot skipet og klausulen om kansellering på grunn av forsinkelser kunne benyttes.

PGS har bedt om å få refundert 39 millioner Euro av forskudd til verftet, som de skal ha krav på i henhold til kontrakten.

Usikker framtid

– Det knytter seg en viss grad av usikkerhet rundt verftet i disse tider, de sliter med veldig mye forsinkelser og har en presset likviditet, sier Langballe til Teknisk Ukeblad.

PGS ble stående som eiere av kontrakter på fire skip ved det spanske verftet etter oppkjøpet av seismikkrederiet Arrow Seismic i 2008.

To nybygg var da sluttet på lange kontrakter til det store amerikanske seismikkonsernet Western Geco, som er en konkurrent av PGS.

Store forsinkelser

Ifølge PGS hadde selskapet rett til å terminere nybyggingskontraktene dersom skipene blir levert mer enn 120 dager etter opprinnelig avtalt leveringstidspunkt.

Det første nybygget skulle vært levert 30. november i fjor, men er fortsatt ikke ferdig. Skipet som nå er kansellert, skulle leveres i slutten av denne måneden.

– Verftet har nå tatt kontakt med oss og bedt om å få benytte skrog 532 til ett av de to andre skipene de fortsatt skal levere til oss, sier Langballe.

Factorias Vulcano, som har bygget en rekke kjemikalietankere og offshoreskip, har dermed fortsatt tre skip i levering til PGS.

Lavere etterspørsel

Markedet for seismikkskip er berørt av finanskrisen og et lavere tempo i offshoreindustrien. Derfor vil det ikke bli en skrikende mangel på seismikkskip dersom det spanske verftet ikke leverer.

– Det er ikke så stor appetitt på så mye ny tonnasje i seismikkmarkedet, slår Langballe fast. – Tilbud og etterspørsel har endret seg siste tida, sier han.

Monster i rute

PGS får senere i år overlevert sitt åttende skip av typen Ramform.

– Det er et monster av et skip. Det blir helt rått, sier Langballe entusiastisk.

Ramrig er nå under bygging ved STX Europe Langsten.

– Der er det ingen forsinkelser, sier Langballe med et lite spark til spanjolene.