Miljø-Produkter har funnet opp en forbrenningsmotor med integrert generator for å produsere elektrisk kraft. Motoren skal kunne drives på hydrogen og har stor virkningsgrad med sitt «vippeveiv»-prinsipp. (Bilde: MILJØ-PRODUKTER)

Kandidat 3: Forbrenningsmotor med nytt prinsipp

  • Motor

Patentet er like rundt hjørnet, da Patentstyret har meddelt sin aksept for EOCE-konstruksjonens patentkrav som er basert på et nytt prinsipp med en vippearm som stempelstanga arbeider mot.

Dobler kraftuttaket

– Den tradisjonelle forbrenningsmotoren har meget lav virkningsgrad, noe som hovedsakelig skyldes bruk av roterende veivaksel som kraftuttak. Med en vippeveiv blir kraftuttaket tilnærmet fordoblet, forklarer Egil Andersen i Miljø-Produkter AS som har utviklet konseptet.

– Vår oppfinnelse er å integrere en spesiell forbrenningsmotor med vippearm drevet av hydrogen av beskjeden størrelse i en elbil. Motorkraften tas da direkte ut som elektrisk strøm til en batteribank, som igjen vil være vesentlig mindre enn hva som kreves for dagens elbiler, forklarer Andersen.



Ugunstig

Foruten varmetapet, er den vesentligste årsaken til den dårlige virkningsgraden til den tradisjonelle stempelmotoren på 20 til 25 prosent at den har en meget ugunstig mekanisk overføring av kraften fra stempelet i forbrenningskammeret til veivakselen.

– Først når stempelkraften i sylinderen er redusert med ca. 25 til 30 prosent, vil vinkelen mellom stempelstang og veivarm være tilnærmet optimal, altså 90 grader, forklarer han.

Men til gjengjeld har nå vinkelen mellom stempel og stempelstang på dette tidspunktet blitt mer og mer ugunstig, altså i økende grad blitt mindre enn 90 grader, og følgelig resultert i en stadig større reduksjon av kraftoverføringen.

I siste halvdel av stempelslaget vil vinkelen mellom stempelstang og veivarm igjen bli mer og mer ugunstig, og medføre at dreiemomentet på veivakselen går mot null.

Spennende konsept

– Min første reaksjon er at dette ser ut til å være et veldig spennende konsept med integrert produksjon av elektrisk energi. Forbrenningsmotor ligger litt i tiden, og det er spennende å se hvilke teknologier som går seirende ut av den diskusjonen vi er inne i, sier sivilingeniør Peer Toftner.

Han er ansvarlig for teknologiutvikling hos Borg Innovasjon og har vurdert ideen.

– Det er mange forskjellige konsepter som er foreslått for å forbedre forbrenningsmotoren. Her må det selvsagt verifiseres at virkningsgraden virker bedre en konvensjonelle løsninger, sier Toftner.