PRESTASJON: Gjennomføringen av LNG-tankene var en stor teknisk og organisatorisk prestasjon, der logistikkløsningene spilte en betydelig rolle. (Bilde: ØYVIND HAGEN)
BETONGGLID: De store tankene har en innvendig diameter på 72,4 meter, en veggtykkelse på 80 cm og en vegghøyde på 34,5 meter og ble utført som en betongglid. (Bilde: HÅKON VOLD)

Kandidat 1: Raskere og billigere LNG-tanker

  • Bygg

Cryotank -LNG -tanker

  • Glidestøp av inner- og yttertank
  • 10 – 20% lavere byggekostnad
  • 30 % kortere byggetid
  • Større tanker – opp til 3000.000 m3
  • Lavere avkoking
  • Bedre jordskjelvmotstand

Det er nå klart for en prototyp av en Cryotank.

Tida fra NCC Construction AS avsluttet arbeidet med å bygge fire betongtanker til gassfeltet Snøhvit i Barentshavet og Nord-Europas første LNG-anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest i 2006, er brukt til å videreforedle Cryotank-prinsippet og byggemetoden.

Nå står verdensmarkedet for tur for Cryotank.

Joint venture

NCC og StatoilHydro har dannet et joint venture, AF Cryotank, som skal selge tankkonseptet. Fordelen med Cryotank er reduksjon av byggetid med rundt en tredel og lavere byggekostnader på mellom 10 og 20 prosent.

Tankene for LNG-lagring er bygget med yttervegger i glidestøpt betong med en hud av tynne nikkelholdige stålplater på innsiden. Ettersom gassen må holdes nedkjølt for å holdes flytende, må tankene isoleres godt.

LNG må lagres kaldere enn minus 162 grader for å hindre avkoking. Mellom den ytterste betongen og stålhuden innerst, er det et lag med den lette, vulkanske steinen perlite.

Stadig tilførsel av nedkjølt væske fra prosessanlegget sørger for at innholdet holdes på samme, lave temperatur. Væsken sirkulerer slik at varmen tas ut som i en varmeveksler – eller kjøleskap. På grunn av isolasjonen, som i et kjøleskap – eller varmeveksler.

Betongglid

NCC Construction gjorde innovative grep for å få en smidig og rask byggemetode for de fire LNG-tankene på Snøhvit.

De fire tankene ble oppført som en betongglid, samtidig som takkonstruksjonen foregikk med et distribusjonssystem som var spesielt utviklet for prosjektet.

Gjennomføringen av glidprosjektet var en stor teknisk og organisatorisk prestasjon, der logistikkløsningene spilte en betydelig rolle. Tilsvarende tankprosjekter har aldri vært gjennomført i Norge.

De to største tankene, to 125 000 kubikkmeter tanker for LNG (Liquefied Natural Gas) og en kondensattank på 75 000 kubikkmeter ble glidestøpt på litt under to sommermåneder i 2003 på Melkøya.

Den siste tanken på 45 000 kubikkmeter og alle fire takkonstruksjonene ble gjennomført i 2004, etterfulgt av arbeid med alle tilknyttete systemer.





Helkontinuerlig produksjon

Med et svært godt resultat ble det totalt i 2003 utstøpt 18 000 kubikkmeter på tre glidestøper gjennom en helkontinuerlig døgnproduksjon. NCC gjennomførte byggingen av tankene til tilhørende anlegg for belgiske Tractebel.

Det gikk med 9000 tonn sement i løpet av de to sommermånedene. Alt ble kjørt inn med bil fra Alta – 180 tonn i døgnet. Sanden ble fraktet inn fra Rogaland. Det gikk med 18 000 tonn. Samtidig ble det lagt inn 2300 tonn stålarmering i veggene.

De store tankene har en innvendig diameter på 72,4 meter, en veggtjukkelse på 80 cm og en vegghøyde på 34,5 meter. Kondensattanken har en diameter på 58,8 meter, veggtjukkelse på 60 cm og en vegghøyde på 34 meter.





Samarbeidsselskap

I etterkant av arbeidet med de tre første tankene har oppdragsgiveren StatoilHydro og NCC utviklet en ny type tankkonstruksjon gjennom samarbeidsselskapet Cryotank.

Målsettingen med dette utviklingsarbeidet har vært å skape et nytt konsept som er enklere å bygge, krever kortere byggetid og reduserer kostnadene.

Partene er klar til bygging av en prototyp. Etter at prototypen er bygget, og eventuelle justeringer er foretatt, er den nye tanken klar til kommersiell produksjon. Tankløsningen er nå markedsført i LNG-miljøet.





Fakta:

Kandidat: Cryotank (NCC/StatoilHydro)

Konsept: LNG-tanker med glidestøp