INDUSTRI

Kan kutte reisebudsjettene med 400 millioner

800 bedrifter kan nyte godt av ny flyrute fra Stavanger til Nord-Norge.

Embraer 145 er nevnt som eksempel på en flytype som passer mellom Stavanger og Nord-Norge.
Embraer 145 er nevnt som eksempel på en flytype som passer mellom Stavanger og Nord-Norge. Bilde: Wikimedia Commons/Adrian Pingstone
Tormod Haugstad
20. aug. 2013 - 15:45

STAVANGER: Et unikt interkommunalt samarbeid har det siste året blitt etablert for å få i stand direkte flyavganger mellom Stavanger og Nord-Norge.

I dag la de frem rapporten «Fly Arctic», der det kommer frem at næringslivet kan spare store summer på en ny flyrute.

En egen prosjektgruppe med ordførerne i Stavanger, Tromsø, Harstad,  Hammerfest, Sandnessjøen og Brønnøysund har engasjert selskapet Tellefsen Consulting for beregne trafikkpotensialet.

Spare 400 millioner

– Vi har gått systematisk til verks og kartlagt reisebehovet i 800 bedrifter. Disse har et reisebudsjett på 2,8 milliarder i året og kan spare minst 400 millioner kroner i året på nye reiseruter med en mindre flytype enn det SAS og Norwegian bruker mellom Oslo og Nord-Norge i dag, forteller prosjektleder Sigrid Tellefsen.

I rapporten fra prosjektgruppa er følgende nye ruter planlagt:

  • Stavanger-Harstad
  • Stavanger-Tromsø-Hammerfest
  • Helgeland-Harstad-Hammerfest
  • Harstad-Hammerfest.

Les også: Braathen vil fly i Norge igjen

Mindre flytype

Også Avinors avdeling på Sola deltar i samarbeidet. Seks flyselskaper er kontaktet med tanke på den nye flyforbindelsen. Det er selskapene som opererer reiserutene i dag, SAS og Norwegian fra Oslo og Widerøe i Nord-Norge.

I tillegg er det innledet forhandlinger med Malmø Aviation som eies av Per Braathen, samt danske DAT og britiske BMI Regional.

– For at de nye rutene skal bli vellykket og lønnsomt, er det viktig at man tar i bruk en mindre flytype med plass til ca. 50 passasjerer. Så langt har alle selskapene vi har snakket med, vært positive, forteller Tellefsen.

Stor interesse

Under en stappfull pressekonferanse i forbindelse med ONS Norway i dag, viste Tellefsen en Embraer 145 med 49 seter, som kan være et aktuelt fly å bruke.

Det var tidligere ordfører i Hammerfest, Kristine Bock, som hadde ideen til prosjektet.

– Jeg har også jobbet som lufthavnsjef i Hammerfest og etter at jeg begynte som prosjektleder for industriell utvikling i byen, så jeg behovet for å få kortet ned dagens reisetid på nærmere sju timer mellom Hammerfest og Oslo, forteller Bock.

I Nasjonal Transportplan er det satt av penger til ny flyplass i Hammerfest.

Les hele rapporten her.

Les også:

Slik kan vi reise på luftputer i 1100 kilometer i timen

Ny helikoptertype i Nordsjøen

Derfor er det forbudt å ringe i fly  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.