STAVANGER: Et unikt interkommunalt samarbeid har det siste året blitt etablert for å få i stand direkte flyavganger mellom Stavanger og Nord-Norge.
I dag la de frem rapporten «Fly Arctic», der det kommer frem at næringslivet kan spare store summer på en ny flyrute.
En egen prosjektgruppe med ordførerne i Stavanger, Tromsø, Harstad, Hammerfest, Sandnessjøen og Brønnøysund har engasjert selskapet Tellefsen Consulting for beregne trafikkpotensialet.
Spare 400 millioner
– Vi har gått systematisk til verks og kartlagt reisebehovet i 800 bedrifter. Disse har et reisebudsjett på 2,8 milliarder i året og kan spare minst 400 millioner kroner i året på nye reiseruter med en mindre flytype enn det SAS og Norwegian bruker mellom Oslo og Nord-Norge i dag, forteller prosjektleder Sigrid Tellefsen.
I rapporten fra prosjektgruppa er følgende nye ruter planlagt:
- Stavanger-Harstad
- Stavanger-Tromsø-Hammerfest
- Helgeland-Harstad-Hammerfest
- Harstad-Hammerfest.
Les også: Braathen vil fly i Norge igjen
Mindre flytype
Også Avinors avdeling på Sola deltar i samarbeidet. Seks flyselskaper er kontaktet med tanke på den nye flyforbindelsen. Det er selskapene som opererer reiserutene i dag, SAS og Norwegian fra Oslo og Widerøe i Nord-Norge.
I tillegg er det innledet forhandlinger med Malmø Aviation som eies av Per Braathen, samt danske DAT og britiske BMI Regional.
– For at de nye rutene skal bli vellykket og lønnsomt, er det viktig at man tar i bruk en mindre flytype med plass til ca. 50 passasjerer. Så langt har alle selskapene vi har snakket med, vært positive, forteller Tellefsen.
Stor interesse
Under en stappfull pressekonferanse i forbindelse med ONS Norway i dag, viste Tellefsen en Embraer 145 med 49 seter, som kan være et aktuelt fly å bruke.
Det var tidligere ordfører i Hammerfest, Kristine Bock, som hadde ideen til prosjektet.
– Jeg har også jobbet som lufthavnsjef i Hammerfest og etter at jeg begynte som prosjektleder for industriell utvikling i byen, så jeg behovet for å få kortet ned dagens reisetid på nærmere sju timer mellom Hammerfest og Oslo, forteller Bock.
I Nasjonal Transportplan er det satt av penger til ny flyplass i Hammerfest.
Les hele rapporten her.
Les også:
Slik kan vi reise på luftputer i 1100 kilometer i timen
Derfor er det forbudt å ringe i fly