Kan fjernstyre fly

Forsker Jeff Gosling hos the Institute of Transportation Studies ved Berkeley-universitetet I California lanserer løsningen på nettstedet NewScientist.com . – Autopiloten på de fleste fly kan lett modifiseres til at fjernstyring fra bakken kan overstyre kommandoen om bord på flyet.

Han får støtte av en annen forsker og flyingeniør, Dale Oderman ved Purdue-universitetet i Lafayette, Indiana:

– Vi er allerede i stand til å fjernstyre jetjagere og ubemannede spionfly, så hvorfor ikke passasjerfly? spør han retorisk. Autopiloten kontrollerer i hovedsak høyde, fart og retning under det emste av flygningene allerede.

Ikke uproblematisk

Men det finnes opponenter til ideen. Flyingeniør Jeffrey Speyer ved universitetet i Los Angeles frykter at fjernkontrollen kan bli gjenstand for et terrormål i seg selv. Hvis det skjer, har terroristene fått hendene på et enda mer kraftfullt og alvorlig våpen enn tidligere.

– En annen løsning kan være å gjøre fjernstyringen avhengig av ett eller flere andre fly, som må fly tett opptil passasjerflyet, foreslår han.

Pressetalskvinne Holly Baker ved de amerikanske luftfartsmyndighetene FAA opplyser at William J. Hughes Technical Centre i Atlantic City tidlig på åttitallet gjorde forsøk med fjernstyring av passasjerfly. Disse forsøkene har ligget på is de siste femten årene, men vil antakelig bli revitalisert nå.

Framtidige muligheter

Andre sikkerhetsløsninger som amerikanerne ser for seg er at datamaskinene om bord selv finner ut at flyet er alvorlig ute av kurs. Maskinen kan da tilkalle en bakkestasjon for å få verifisert at kursendringen er reell eller ønsket. Hvis den ikke får verifikasjonen, kan flyet selv overta styringen tilbake til rett kurs.

Nå finnes det allerede en enkel nødbryter om bord i cockpiten, der besetningen med en enkel bevegelse kan sende av gårde et nødsignal. Det er foreløpig ikke offentliggjort om slike nødsignaler ble utløst tirsdag.

Også videoovervåking av både cockpit og cabin vurderes, stemmegjenkjennelse av piloter og øvrige besetning likeså. Forskeren David Culler ved Berkeley-universitetet ser til og med for seg sensorer i cabinen som selv greier å fange opp mistenkelig eller uvanlig oppførsel av passasjerer og besetning i framtida.