Bør du unngå å lade elbilen når det er tordenvær? (Bilde: Norsk Elbilforening)

LADE ELBIL I TORDENVÆR

Kan du lade elbilen når det lyner?

Det er en viss risiko om utstyret ikke er i orden.

Sensommer er lynsesong, og nettselskapene anbefaler ofte kundene sine å trekke ut stikkontakten til apparater med mye finelektronikk.

Grunnen er overspenninger, som kan oppstå når lyn slår ned i elektrisitetsnettet. Spørsmålet er om elbiler og andre ladbare biler lever like farlig som TV-en når det er tordenvær.

Antakelig trenger du ikke bekymre deg altfor mye når det buldrer ute. I alle fall så lenge du har overspenningsvernet i orden.

Høyest mulig score var 100: Høyest mulig score i testen var 100 poeng. Denne Tesla-en fikk 103

Overspenningsvern

Et overspenningsvern gir ingen garanti mot at overspenning finner veien til ladeuttaket ditt, men det gir en lavere risiko for at det skjer.

Overspenningsvernet sørger for at plutselige høye spenninger sendes til jord. I sikringsskapet skjer dette før spenningen går ut på kursene i det elektriske anlegget ditt.

Du bør likevel være oppmerksom på noen viktige momenter.

Først og fremst bør du undersøke at du faktisk har overspenningsvern i sikringsskapet ditt. Dette skal være et grovvern. Først i 2010 ble dette påkrevet i nye elektriske installasjoner.

Les også: Kan disse luksus-elbilene ta opp kampen med Tesla?

Sjekk at overspenningsvernet i sikringsskapet indikerer at de er i orden. Her ses grønne indikatorer.
Sjekk at overspenningsvernet i sikringsskapet indikerer at de er i orden. Her ses grønne indikatorer. Marius Valle

Sjekk gamle overspenningsvern

Mange har installert et slikt vern i eldre anlegg, men vær oppmerksom på at slike vern ikke har evig liv. Overspenningsvernet har en indikator som viser tilstanden. Er indikatoren rød indikerer det at vernet er defekt. Grønn indikator viser at vernet er i orden.

Har du et eldre anlegg er det dessuten lurt å merke seg om du har luftinntak, altså om strømmen leveres via et luftstrekk. Da kan du være spesielt utsatt for at overspenning fra lyn finner veien inn i huset og videre ut til bilen.

Størst sikkerhet får du om du installerer en egen kurs for lading, enten det er snakk om å bruke ladekladd eller å montere en ladestasjon.

– Når en installatør installerer en egen kurs for lading, skal det være et eget overspenningsvern på kursen, sier Anne-Mette Tuvin, kommunikasjonsrådgiver i energi- og infrastrukturselskapet BKK.

Når et ladepunkt skal etableres, sier installasjonsnormen NEK400 at kursen skal være sikret med overspenningsvern og jordfeilbryter.

Les også: Dette bilbatteriet går «aldri» tomt og gir blaffen i kulda

Ikke stol på finvern

Lader du med vanlig stikkontakt kan det også være overspenningsvern i form av et finvern i kontrollboksen på kabelen. Det er imidlertid ingen erstatning for et grovvern i sikringskapet, forteller Jan Tore Gjøby, elektroingeniør og elektriker i konsulentselskapet Enmira.

– Det er ofte en lang forbindelse med lite tverrsnitt på jordledningen. Det vil ikke ta de store overspenningene uansett. Et overspenningsvern skal ha solid og god jordforbindelse, så i hus er det koblet rett på hovedjordingen for å få unna den høye spenningspeaken, sier Gjøby.

Gjøby tror imidlertid det vil gå bra i de aller fleste tilfeller, selv om det lyner. Selv passer han på å trekke ut støpselet til sin egen bil i tordenvær, siden han har luftspenn inn til huset, for å være føre var.

– Om lynet slår ut en TV, er det snakk om en kostnad på noen tusen kroner. Om det slår ut en elbil er det snakk om veldig mye mer penger, sier Gjøby.

Tuvin i BKK anbefaler også de som ønsker å være ekstra forsiktig å trekke ut ledningen. Likevel påpeker hun at selv om de anbefaler kundene å trekke ut ledningen til TV, PC, rutere og annet sensitivt utstyr, ikke gjør det samme for annet utstyr som vaskemaskiner eller kjøleskap.

Hun sier at dersom det er mulig, kan det likevel være lurt å vente med lading til lynaktiviteten har gitt seg.

Gjøby i Enmira anslår at en elbil er omtrent like følsom for overspenninger som en vaskemaskin.

Les også: Slik la vi om kjøremønsteret og økte rekkevidden på elbilen

Har du installert et eget ladepunkt skal det følge installasjonsnormen NEK400, som krever at det er overspenningsvern på plass.
Har du installert et eget ladepunkt skal det følge installasjonsnormen NEK400, som krever at det er overspenningsvern på plass. Marius Valle

Uforutsigbart lyn

Men selv om elbilen din trolig er mer solid i møte med høye spenninger enn finelektronikk, kan det være lurt å tenke over at lyn kan være uforutsigbart.

– Om du for eksempel har en lang kabel ut av huset og til en garasje, kan lynet slå ned i nærheten av kabelen og slå ut bilen, påpeker Gjøby.

Det kan også være greit å tenke over at selve ladeutstyret ditt kan ødelegges av lynnedslag. Om du har mulighet for å koble dette fra, kan det være en billig forsikring mot å måtte gå til innkjøp av ny ladekladd.

Har du ikke overspenningsvern i elanlegget ditt, bør du være forsiktig med å lade bilen din. Da er det ingenting annet enn et eventuelt finvern i ladekabelen din som beskytter bilen mot plutselige høye spenninger.

Da risikerer du at ladekabelen blir ødelagt, eller i verste fall at det oppstår skader på bilen.

Om bilen din først skulle bli skadet som følge av lynnedslag er den gode nyheten at det trolig dekkes av forsikringen din. Det krever imidlertid at du tar de nødvendige forholdsreglene.

Jon Berge, informasjonsdirektør i If, sier at de krever at du har overspenningsvern, og at ladingen foregår forskriftsmessig. Mangler dette, kan det være snakk om en avkorting i forsikringen.

Også Gjensidiges informasjonsdirektør Øystein Thoresen forklarer at de anbefaler overspenningsvern. Begge selskapenes villaforsikringer vil dekke eventuelle skader på en elbil som følge av overspenning, så fremt bilen er koblet til husets elektriske anlegg.

Stor kjøpeguide: Hvilken elbil skal du kjøpe?

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.