Nye studier: Sevan-konseptet kan bruke stigerør av stål på store havdyp, viser tester. ill.: Sevan

STIGERØR AV STÅL

– Kan bruke stigerør av stål i orkan

Sevan har fått oppfløftende resultater på tester av FPSO med stigerør av stål i stedet for fleksible stigerør i dypvannsområder med tøffe værforhold.

– Stålstigerør brukes på faste installasjoner i dag. Men vi ønsker å bruke disse også fra en FPSO. Det vil være vanskelig fra en turret-forankret FPSO, sier konserndirektør Carl Lieungh i Sevan Marine.

Mange fordeler

Det har blitt gjennomført analyser og modellforsøk i studier støttet av oljeselskapene Statoil og Chevron.

– Disse viser at det lar seg gjøre å bruke stålrisere til en Sevan-enhet. Den nye studien ga klare indikasjoner på at Sevan konseptet med stigerør av stål vil kunne stå imot en orkan i Mexicogolfen, sier Lieungh. 

Han forteller at løsningen vil gi mange fordeler med bruk av fleksible stigerør.

– Blant annet gir det reduserte kostnader og lengre levetid på stigerørene. I tillegg vil det gjøre at flere leverandører blir tilgjengelige, og dermed blir det større kapasitet i markedet for dypt vann.

Les også: Se hvordan de styrer ROV-en fra land

Robust: Sevan-sjef Carl Lieungh har gjort selskapet om til et robust engineeringsselskap på to år. Ole Ketil Helgesen

Solid opptur

For to år siden var Sevan Marine en hårsbredd fra å gå konkurs. Høy gjeldsgrad og problemer med FPSO-en Sevan Voyager holdt på å knekke selskapet.

Men Sevan Marine ble reddet i siste sekund da det kanadiske selskapet Teekay overtok flyterne «Hummingbird», «Piranema» og «Voyageur» for mellom fem og seks milliarder kroner og kjøpte 40 prosent av selskapet for 25 millioner dollar.

 – Tilbudet fra Teekay la grunnlag for en ny strategi for Sevan Marine, sier Lieungh. 

Lieungh kom fra stillingen som konsernsjef i Norse Cutting & Abandonment og har mer enn 25 års erfaring fra olje- og gassindustrien. Han så fort at det måtte gjøres store grep med selskapet.

I løpet av to år har han forvandlet Sevan Marine til et mindre selskap med en sunn økonomi. Selskapet har gått fra å eie og drifte rigger og FPSO-er til å tilby teknologi- og ingeniørtjenester med utgangspunkt i sin sylinderformede plattform.

– Vi har en god match med Teekay. De har betydelig erfaring med å drifte FPSO-er, og vi har et unikt konsept. Sammen kan vi tilby en totalpakke med engineering og drift, men Sevan Marine kan også selge løsningen til selskaper som står for driften selv, forklarer Lieungh.

Les også: Mener dette kan revolusjonere subseabransjen

God økonomi

Lieungh sier at Sevan Marine nå er svært økonomisk robust.

– Vi har 75 prosent egenkapital. Det gir oss frihet. Vi har kommunisert en strategi som består av tre elementer, der hovedfokuset er vårt kjerneområde innenfor løsninger for flytende produksjon og lagring (FPSO).

– I tillegg søker vi å kapitalisere på tidligere investeringer på andre anvendelsesområder av teknologien, samt bygge en vekststrategi for vårt datterselskap Kanfa innenfor prosessteknologi.  Vi har også utviklet et konsept for FLNG (flytende anlegg for LNG-produksjon), sier Lieungh.

Fremtidsvisjoner

Han forteller at flytende LNG-anlegg ligger et stykke frem i tid for Sevan.

– Dette er snakk om massive enheter som innebærer store investeringer. Det er også få som har kapasitet til å bygge dem. Men for å være med på dette, har vi nå satt i gang videre detaljprosjektering av dette konseptet.  Han mener at Sevan-konseptet har flere fordeler sammenlignet med FLNG-skip.

– FLNG skip er meget store og trenger noen gigantiske turreter (dreieskiver i koblingen mellom stigerør og skroget). Disse kan for et typisk FLNG skip ha en kostnad på i størrelsesorden 500 millioner dollar. Vår sylinderformede enhet trenger ikke turret ettersom den er sylindrisk og dermed ikke dreier etter vær og vind.

Les også:

Flytende kraftverk kan gi strøm til sokkelen

Alle kjemikaliene i injeksjonsbrønn lakk ut på havbunnen

Nå pepres Barentshavet med brønner