Peugeout elbil. Med ny batteriteknologi kan rekkevidden mellom hver lading ti-dobles.
BØRSTER ER BEST: Små 90 nanometer tykke silisiumrør kan bidra til at litiumbatteriet kan ta ti ganger mer enn dagens modeller, eller rundt 30 ganger mer enn blybatterier.

Kan 10-doble batterikapasiteten

Går det som forskere ved Stanford University mener, kan fremtidens litiumionebatterier få en ladekapasitet som er opptil ti ganger enn i dag.

Det kan bety en hel arbeidsuke for bærbare PC-er og mobiltelefoner som må lades en gang i måneden.

Lang biltur

Batteriteknologien kan også revolusjonere el-bilene. Oslo til Tromsø på en lading kan bli mulig.

Hemmeligheten , er bruken av silisium nanostrenger i stedet for grafitt i anoden.

Problemet med silisiumanoder, som har den høyest mulige ladekapasitet, har vært at de utvider seg omkring 400 prosent under lading og krymper under utlading ved å ta opp og gi fra seg litium. Det gjør at de hurtig går i oppløsning.

Nanotek

Ved å bruke endimensjonale silisium nanorør, som bygges opp direkte på strømlederen, og som står opp fra den omtrent som børstetråder, kan de utvide seg oppover og sideveis uten å ta skade.

Denne måten å bygge nanorørene direkte på et ledende substrat gir også bedre kontakt og gjør at mer av Si-materialet bidrar til kapasiteten og til vesentlig bedre transport av ladningen, skriver forskerne i en artikkel i Nature.

Snart kommersielt

Assistant professor Yi Cui og kolleger ved Stanford Universitys avdeling for materialvitenskap og teknikk som har utviklet teknologien, sier til news.com at dette er en revolusjonær utvikling og de ser ikke at det skal være vanskelig å kommersialisere teknologien.