Kampflyene kan kjøpes fra begge produsentene

FORSVAR: To jagerflyprodusenter og land tilbyr sine kampfly til Luftforsvaret; Saab fra Sverige og Lockheed Martin fra USA, med henholdsvise Saab Gripen og JSF. Det er gjennomført mange studier som viser hvilke type fly Norge har mest behov for. Noen vil hevde at flytypene har design, egenskaper, angrepskraft, motorer, rekkevidde, fart som gjør det ene mer egnet enn det andre. Det hevdes at det ene flyet er bedre egnet til internasjonale samoperasjoner med allierte nasjoner enn det andre. Det er ikke utenkelig at slike fellesoperasjoner blir et ressursmessig vel så viktig arbeidsfelt for norske kampfly som det å vokte vårt hjemlige luftrom.

Det er vanskelig å forholde seg til en mengde tekniske og driftsmessige krav, men JSF kan være mer egnet for internasjonale operasjoner. Flere lands flyvåpen med USA i spissen vil stille med JSF enn med Gripen i internasjonale engasjementer. Det gir stordriftsfordeler på flybasene, og en mer effektiv trafikkstyring.

Flyene fremstår som høyteknologiske og avanserte på alle tenkelige måter. Det blir vanskelig å falle ned på én av to. Produsentene vil hevde at krav fra kjøpsprosessen vil bli tilpasset i leveransen. De industrielle gjenkjøpene vil bli gode, og sannsynligvis like gode fra begge tilbyderne. Norske myndigheter må stå beinhardt på for å fylle industriprotokollene. I et industriperspektiv kan det ligge til rette for større anskaffelser enn rammen på 48 fly

Er det ene flyet mer suverent enn det andre for hjemlige operasjonskrav. Det er ikke sikkert.

Det ligger vanskelige politiske avveininger i løypen. Tunge trykk fra USA og Sverige. Kan den norske regjeringen konkludere uten et politisk «Catch 22». Ja, ved å kjøpe fra begge produsentene; JSF i sør og internasjonale operasjoner og Gripen for Nord-Norge! Konsekvensen er at vi må anskaffe flere fly enn de 48, kanskje 60-80 fly. Det bør innledes et driftsmessig samarbeid med svenskene i nord. Det er fordeler ved å samarbeide om operative og vedlikeholdsmessige forhold med det svenske luftforsvaret – ikke selve flygingen. En større operasjon i Norge er bra for rekruttering til flyskolene. De får en teknologisk utdanning som kan utnyttes til andre spennende jobber etter endt tjeneste. Det blir f. eks. økende muligheter for tjeneste i verdensrommet i de neste tiårene. Utvikling av norsk romindustri er et av grunnlagene for industrigjenkjøpene. Det er et perspektiv som frister mange ungdommer. Forsvaret er avansert og teknologidrevet. Det kan utnyttes i rekrutteringen. Flyene skal utnyttes til rask utrykning ved miljøtrusler i våre farvann. Miljøovervåking er motiverende for mange. Det bør i et fredsperspektiv være tilnærmet like viktig å avskrekke skip som illegalt forurenser havene, enn å avskjære andre lands fly på patrulje.

KVU – en KonseptValgUtredning for kampflyanskaffelsen kunne bli en spennende prosess.

Helge Jensen

Sivilingeniør