NÆR USYNLIG: Usynlighetsteknikken bak F-117 og bombeflyet Northrop Grumman B-2 er videreutviklet av Lockheed Martin og kompanjongen Northrop. Det er denne teknikken Kongressen nå ikke vil være med på å eksportere. (Bilde: LOCKHEED)
F-117 STEALTH: Lockheedflyet vakte kolossal oppmerksomhet da det med kallenavn Night Hawk debuterte mot Saddam Hussein i 1991. Luftforsvaret i Bagdad ante ingen ting før det plutselig smalt. Men flyet koster astronomiske summer å bygge og vedlikeholde. (Bilde: US AIR FORCE)

Kampfly rammes av selvskudd

  • Forsvar

JSF er spekket med teknologi som kan rammes av forbudet, spesielt stealth-teknologi.

Årsaken til problemene med det amerikanske kampflyet er det hemmelighold Kongressen pålegger prosjektet.

JSF - Lockheed F-35 - arver en god del usynlighetsteknikk – stealth – fra en annen Lockheed-modell, jagerbomberen F-117. Teknikken rammes av eksportbestemmelsene i US Defence Security Co-operation Agency.



UK får ikke adgang

Dette byråets sjef, Jeffrey Kohler, uttalte nylig til avisen Financial Times at Storbritannia – den største utenlandske partneren i F-35 programmet – ikke kunne regne med full og åpen adgang til alle konstruksjonsdata og tegninger.

Uttalelsen fikk en tydelig irritert UK-forsvarsminister Adam Ingram til å hevde – med typisk engelsk understatement – at amerikanernes innstilling nå var blitt "a very serious issue" for Tony Blairs regjering og Parlamentet.

Dette er temmelig streng refs når det kommer fra en engelsk toppolitikers munn.



Åtte land på listen

Før utgangen av neste år må de åtte F-35-interesserte nasjonene Australia, Canada, Danmark, Italia, Nederland, Norge, Tyrkia og UK bestemme seg om de skal være med videre i utviklingsprogrammet.

Men om disse landene ikke får F-35 i US-versjon, men i en stealth-nedgradert variant, kan det godt tenkes at landene i stedet velger et annet fly på kortlisten: Europeiske Typhoon Eurofighter.

Dette flyet er også en fjerde generasjons jet fighter med ytelser som helt klart kan måle seg med F-35, ikke minst med en F-35 uten avanserte stealth-egenskaper.

F-35s lave radarsignatur (stealth) kommer dels av geometri, dels av materialer. Teorien stammer hovedsakelig fra russisk forskning på radar-matematikk og –fysikk fra 1930-årene.

Om et mål belyses med elektromagnetisk energi, vil refleksen tilsvare målets størrelse. Men om man sørger for at bare en minimal del av energien kastes tilbake til radarantennen, vil flyet enten være usynlig – om avstanden er stor nok – eller bare kaste tilbake et ekko som minner om en måkes.

Sluker energi

Refleksreduksjonen oppnås ved å spre strålene og å sluke energien. Man kommer for eksempel langt med runde former, spesialmaling – en hemmelig type tykk, partikkelmettet plast - og tette lukespalter med taggete kanter.

Skruer og nagler må ligge helt i plan med skroget. F-117 får et voldsomt mye større ekko bare et par skruer stikker ut og en luke eller to ligger litt skjevt slik at radarstrålene trenger inn i strukturen og får ekko fra denne.

Amerikanerne har lenge bygget fly omtrent slik russerne gjør: Det spiller ingen rolle om flyet er litt grovt når du har 150 000 hestekrefter å dytte med. F-35 bygges glatt og ”europeisk”.



Raffinert teknikk

Teknikken for å unngå dette er raffinert og forbedret, slik at F-35 blir billigere både å bygge og vedlikeholde enn forgjengerne. Men det er altså denne teknikken amerikanske politikere ikke er så hipne på å eksportere. Men det er LockheedMartin.

Kongressen mener at landet fortsatt har mange fiender i denne verden, skumle mennesker som er ute etter å ta rotta på dem med USAs egen teknikk.

Dette kan fort snu: Om Kongressen virkelig viser seg å sette amerikanske arbeidsplasser i fare, kan det fort komme et dekret fra sittende president. Det mener analytikerne i spesialmagasinet Aerospace Daily & Defence Report, som har studert saken inngående.