KABEL IKKE KOBLET TIL: Det ene aggregatet som kunne sikret strøm til vitale deler av BaneTeles utstyr manglet en likeretter. Dermed var ble titusenvis uten nett. (Bilde: Jernbaneverket )

Kabel glemt - 25 000 uten nett

  • IT

Alt var feil med nødstrømsløsningen til BaneTele, da det begynte å brenne på Oslo S natt til 28. november.

Et av to aggregat var borte. Det gjenværende aggregatet var ikke koblet til nødvendig utstyr som skulle sikre at nettleveransene ble opprettholdt ved uforutsette hendelser.

Foreløpig rapport

Dermed mistet 25 000 internettkunder tilgang til nettet i 10,5 timer, i tillegg til en rekke telefonkunder og kunder av leide samband.

Opplysningene kommer fram i en foreløpig rapport fra Post- og teletilsynet om brannen på Oslo S.

- Nødstrømsløsningen besto av to aggregater. Det ene aggregatet var fjernet av en eller annen grunn, men det hadde ingen påvirkning på håndteringen av situasjonen. Problemene oppsto fordi aggregatløsningen ikke var tilkoblet 48-voltsutstyret i rommet, sier seksjonssjef Geir Vareberg i Post- og Teletilsynet.

Manglet likeretter

Nødstrømsløsningen befinner seg i et såkalt noderom som BaneTele leier av RomEiendom. Her oppbevares teknisk utstyr som er kritisk for hele bredbåndnettet.

Mens BaneTele hele tiden har hevdet at det var RomEiendoms ansvar at nødstrømsløsningen fungerte, mener eiendomsselskapet at de kun hadde ansvar for det ene aggregatet.

Det gjenværende aggregatet var koblet til en transformator på 400 volt. Her manglet imidlertid en ledning - en likeretter. Dermed kunne ikke transformatoren levere strøm til en del annet utstyr i noderommet som krevde 48 volt.

- Ikke ansvar

- BaneTele hadde avtale med oss om tilkobling av en batteribackup og et 230 volts nødaggregat. Vi hadde ikke avtale om tilkobling av utstyr til 400 volts aggregatet, sier informasjonsansvarlig i RomEiendom, Judy Velle Hafredal.

Men Post- og Teletilsynet mener uansett BaneTele burde ha forsikret seg om at aggregatet var koblet til.

- Vi mener BaneTele burde fulgt opp sin leverandør RomEiendom med tanke på jevnlig testing av nødstrøm. De burde også ha sjekket at likeretter var tilkoblet nødstrømsaggregatet gjennom jevnlig inspeksjon og testing, sier Vareberg.

Oppvaskmøte

Onsdag møtes alle parter for å diskutere hva som gikk galt, hvorfor nødstrømsanlegget ikke var tilkoblet og hvem som egentlig skulle gjort hva. Målet er å rydde opp i ansvarsforholdene, for å unngå at noe lignende skjer igjen.

- Vi tar vår del av ansvaret. Vi må sjekke at det utstyret vi leier og de tjenestene leverandørene våre leverer virker som det skal. Samtidig er det leverandørenes ansvar for at de leverer det de har lovet. Det har vært noen uklare beskrivelser i avtalene våre, og dette skal vi nå ordne opp i, sier Terje Lübeck i BaneTele.

Jevnlige tester

BaneTele både eier og leier en rekke noderom på forskjellige steder. Lübeck presiserer at selskapet kjører jevnlige tester av nødstrømsløsningene i de lokalene de eier selv.

I etterkant har BaneTele gjort flere tiltak for å bedre sikkerheten rundt netteleveransene. Blant annet er en ny sikkerhets- og optimalitetssjef ansatt, og ni mobile aggregater er kjøpt inn. Hvor disse skal stå er ennå ikke avklart.

Les også: