Konsernsjef Hans Peter Havdal i Kongsberg Automotive er fornøyd med utviklingen. Nå vil industrikjempen satse på å ta del av veksten i Asia. (Bilde: Camilla Aadland)

KA satser på råkjør i Asia

– Vi skal satse enda sterkere på Asia.

Det var et av budskapene fra konsernsjef Hans Peter Havdal i Kongsberg Automotive (KA) da han la fram resultatene for tredje kvartal i dag.

Overtar hele India-fabrikken

Og det er kanskje ikke så rart at KA ser østover: Mens konsernet volummessig nå er tilbake på førkrise-nivå, altså som i 2007, gjelder ikke det for det europeiske og nordamerikanske markedet. Men det asiatiske markedet har erstattet det som mangler av vekst, og dermed fått en større markedsandel.

Og trenden ser ut til å fortsette, ifølge de siste analysene fra J.D Powers. Deres markedsanslag fra juli på 16 prosent vekst i 2010 er justert opp til over 20 prosent vekst i en analyse for oktober.

Her er det i all hovedsak vekst i Asia som drar tallene opp. Iallfall når det gjelder personbiler. For nyttekjøretøy er det imidlertid Europa som vokser desidert mest.

– India og Kina blir viktig framover i tillegg til Brasil og Russland. Vi har fire store fabrikker i Kina og kommer til å fokusere enda mer på vekst i Asia, for det er der det skjer, sa Havdal på presentasjonen .

KA er i ferd med å overta minoritetsposten i datterselskapet i India. Dermed får selskapet 100 prosent eierskap i fabrikken som blant annet produserer girbokser og andre drivlinjekomponenter for Maruti Suzuki. Dette er Indias største personbilmerke med en produksjon på over én million biler i året.

Potensial hos Chrysler og Fiat

Når det gjelder de siste kontraktene som er vunnet, trakk Havdal fram leveringsavtalen med Chrysler om å levere automatigirsystem til mellomklassebiler. Disse skal produseres ved anlegget i Nuevo Laredo i Mexico og er i utgangspunktet verdt 38 millioner euro.

Les også: Millionkontrakt med Chrysler

KA girer opp

– Chrysler er i ferd med å lansere egne nye modeller og plattformdeling med Fiat, og den samme designen vil kunne overføres på andre kjøretøy. Det er potensial til å doble denne kontraktstørrelsen, uttalte konsernsjefen.

Han pekte også ut en relativt nyvunnet kontrakt om levering av clutch- og bremseslanger til en av verdens mest solgte bilmodeller til levering både i Nord-Amerika, Europa og Kina.

– Her bruker vi vår lokale tilstedeværelse. Dette viser tydelig fordelen med å kjøpe GMS i 2007/2008. Gir oss muligheten til å konkurrere om slike globale kontrakter.

– Et sterkt kvartal

Kongsberg Automotive omsatte for 211 millioner euro i tredje kvartal. Det er en økning på 35 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Resultat før skatt og avskrivninger (EBITDA) endte på 12,8 millioner euro, sammenlignet med 5,4 millioner euro i tredje kvartal 2009.

Av større kostnadskutt de siste månedene, har konsernet lagt ned fabrikken i Hagerstown, Maryland og samlet produksjonen av kabler, pedaler og girsystemer i Willis, Texas.

KA stenger fabrikk i USA

På samme måte er forskning- og utviklingsaktivitetene samlet i ett nytt teknologisenter, i Novi, vest i Detroit-området i Michigan.

– Med denne omsetningsøkningen slår resten av markedet. Vi har lagt bak oss et sterkt kvartal, og ser optimistisk på markedsutviklingen framover, oppsummerte Havdal.