STAPPFULL: Nye Volvo S80 D5 2007 er så full av finesser at bilen nærmest tenker selv. Men på en forholdsvis stillferdig måte. Alt til ca 600 tusen kroner. (Bilde: VOLVO)

Julegave til far: Høyteknisk svenske

  • Motor




Utstyrslista i S80 i den versjonen vi har prøvekjørt (med 2,4 liters femsylindret turbodiesel) tar to spalter over et A4-ark og koster 139.000 kroner i tillegg til bilens grunnpris.

Fra Volvo Norge koster S80 D5 185 hk 551.000 kroner. Legg til utstyret så er du straks på 690.000.- Det meste er pengene verdt.





28.000.- er nødvendig

Men er du streng, og fjerner det meste av gullet, sitter du tilbake med en ekstraregning på ”bare” 28 tusen.

For de har du fått aktive bi-xenon (svingbare) hovedlys, parkerings/nærhetssensor foran og bak, fartsavhengig servostyring og automatgir. Fortsatt er listen over utstyr – det som er standard i denne modellen – lang som halvannen hånd.





Sikrere bil

Mye av det som Volvo nå er pionerer på – de er først i en bil til under tre kvart mill - er som sagt saker som kommer på 200-300 tusen kroners bilen ganske raskt: Forbedret ESP, xenon hovedlys, elektronisk bremsekraftforsterker, blindsonevarsler, DSTC (dynamic stability & traction control), smart fartsholder, adaptiv girkasse med girtronic, varme bakseter, pollen/støvfilter, og en to-tre desimeter til.





Effektive sensorer

Det meste av dette er bare mulig takket være mer effektive sensorer.

Distribuert intelligens og adaptiv elektronikk er her for fullt. Datamaskinene er så små og så kraftige at man nå uten videre bygger dem inn i sensorene, og skapet et intelligent nettverk i bilen.

Sammen med en liten radar i fronten gjør f.eks. systemet at du aldri kommer for nær bilen foran, samme hva den måtte finne på. S80 bremser for deg.





Orange lys

Prøver du å skifte kjørefelt uten å ha sjekket i speilet, varsler bilen deg via et lite kamera i roten på speilfestet: Et kraftig orange lys nederst på fremre sidestolpe sier at ”du har en bil i blindsonen og den nærmer seg”.

Bortsett fra at sonden av og til også reagerte på lysmaster o.l. så var systemet effektivt. Takk og pris at det er lydløst, for alt annet piper og tuter så fort du gjør noe bilen ikke liker. Foreløpig har den ikke våkenhetssensor, og fint er nok det for alle som ikke helt våkner før de er fremme på jobben.