Jørgen Randers leder det norske lavutslippsutvalget. (Bilde: Sigurdsøn, Bjørn )

Jubel for flere miljøbevisste bilister

  • Motor

Mens Norge for bare tre år siden lå langt bak EU-landene når det gjelder klimautslipp fra nybiler, har vi nå passert dem.

Det viser tall Teknisk Ukeblad har fått fra Bilimportørenes Landsforening.

Flere med moralske anfektelser

– Grovt sett har vi tre typer folk i Norge. De som overhodet ikke betrakter drivstofforbruket, de som gjør det på grunn av drivstoffprisene, pluss en liten gruppe som har moralske anfektelser. Den første gruppen har inntil relativt nylig vært enerådende, den andre gruppen er nok noe stigende, mens den tredje gruppen har bevegd seg fra null til å bli synlig, sier Jørgen Randers som er leder for det norske lavutslippsutvalget.

Han sier at det er summen av hva disse tre gruppene foretar seg som er interessant. Samtidig mener han at det skal kraftige virkemidler til for at norsk bilbruk skal fortsette å endre seg.

Les også:

Så mye CO2 slipper bestselgerne ut

Utestenger forurensende biler

– Å øke drivstoffprisen med ti øre per liter monner ingen ting. Her må det fortsatt justeres i rammebetingelsene slik at det blir attraktivt å kjøpe og kjøre biler som slipper ut mindre skadelige klimagasser, sier Randers.

Et kraftig virkemiddel innføres i Tyskland ved årsskiftet. I Hannover, Köln og Berlin innføres det miljøsoner som kun tillater miljøgodkjente biler å kjøre inn i sentrum. Ordningen innføres i ytterligere 17 tyske byer i løpet av 2008.

– Det er alltid et spørsmål om å ha sterke nok tiltak til at folk endrer atferd. Dette tror jeg vil ha virkning. Og ikke minst er ordningen spesifikt rettet mot klimautslipp i motsetning til diverse rushtidsavgifter som har hatt bedre trafikkflyt som mål, påpeker Randers.

Foreslår nye avgifter

Et annet kraftig insentiv kan komme fra EU. Nylig har EU-kommisjonen foreslått at de europeiske bilprodusentene fra 2012 må betale avgifter hvert gram CO2 over 130 gram per kjørte kilometer bilene slipper ut.

Det er intern strid mellom italienske og franske produsenter på den ene siden og tyske på den andre. Mens franske PSA og Renault og italienske Fiat i dag produserer biler med minst utslipp, er tyske BMW og Mercedes klimaverstingene. Derfor forventer de fleste et kompromiss når saken er ferdigbehandlet i parlamentet.

– Det trengs ikke ytterligere år med forskning på brenselceller og lignende for å redusere CO2-utslippene. Vi vet at det er fullt mulig for bilprodusentene å unngå disse avgiftene alt med dagens teknologi, mener Randers.

Les også:

Så mye CO2 slipper bestselgerne ut