MOT NORD: - Våre nye skip er laget for å kunne operere i Barentshavet og andre nordlige farvann. Vi ser en sterk vekst utenfor Canada og venter at det også kommer i Barenstahavet, sier Øyvind Mikaelsen og Jan - Kristian Haukeland i Acergy. (Bilde: Anders J. Steensen)
SCANDI ACERGY: Et av verdens mest avanserte konstruksjonsfartøyer. Skipet har plass til 3000 tonn med 24" kontrollkabel eller rør under dekk. Krankapsiteten er stor med bølgekompenserte kraner. Den største kan løfte 400 tonn ved kai. Kranen kan sette utstyr på inntil 3000 meters avdyp. Skipet har Aker-design og er bygget ved Aker Yards Søviknes (nå: STX Europe Søviknes) (Bilde: Photographer HARALD M. VALDERHAUG/Acergy)
DYKKERSKIP: Acergy Havila blir verdens mest avansert dykkerskip. Skipet bygges ved Havyard. I likehet med Scandi Acergy bygges skipet i strengeste isklasse og med dynamisk posisjonering klasse 3. (Bilde: Acergy)

Jobber under vann over hele kloden

  • Olje og gass

Stavanger: – Det skjer mer og mer under vann. Gamle undervannsutbygginger må vedlikeholdes og nye anlegg bygges. Vi må ha utstyr og personell for å løse disse oppgavene, sier teknisk direktør Jan-Kristian Haukeland i Acergy. Han forteller at arbeidet med undervannsanlegg setter større press på organisasjonene på land.

– Vi må kunne utvikle og kjøpe inn løsninger for undervannsutbygginger. Vi leverer og installerer forbindelsene mellom brønnrammer, manifolder og produksjonsenheter, forteller Haukeland.





Skarv

Acergy er en av de store operatørene innen undervannskonstruksjon. Selskapet har konstruksjons- og dykkerfartøyer.

– I dag har vi operasjoner utenfor Vest-Afrika, Brasil, i Nordsjøen og Mexicogolfen. Dessuten har vi store prosjekter i Canada, sier områdedirektør Øyvind Mikaelsen. Han har ansvaret for alle aktivitetene i Nord-Europa og Canada.

Det siste store prosjektet som ble tildelt Acergy, er typisk. Det var en kontrakt med BPs Skarv-prosjekt om å installere ti fleksible stigerør, to kontrollkabler og en elektrisk kabel for oppvarming av rør på havbunnen. Kontrakten har en verdi på rundt 300 millioner kroner.





Bygger opp i Canada

Mikaelsen ser en sterk vekst i markedet. Det skyldes de stadig nye dypvannsfeltene som bygges ut, samt at rundt eksisterende installasjoner finner oljeselskapene mindre reservoarer som knyttes tilbake til eksisterende infrastruktur.

– Vi har for tiden 20 mann i St. Johns i Canada for å arbeide med prosjekter rundt Hibernia-feltet, sier Haukeland.

Siden selskapet utfører arbeid over hele kloden, har det bygget opp servicesentere for skipene verden rundt.

– Det betyr at vi alltid kan assistere våre skip uansett hvor de er på kloden. Et konstruksjonsskip går 24 timer i døgnet, noe som krever at vi alltid må være tilgjengelig for å gi støtte dersom det skulle være behov for det, sier Mikaelsen.





Mange spesialfartøyer

Arbeidsplattformen for Acergy er fartøyene. De er utrustet med mye spesialutstyr som selskapets folk har konstruert selv.

– Vi utvikler våre egne ROV-er (undervannsroboter). Blant annet har vi fått utviklet og bygd en som går helt ned til 3000 meters havdyp, forteller Haukeland.

Dessuten er Acergys egne folk sterkt involvert i byggingen av nye konstruksjonsfartøyer.

For tiden bygger de verdens mest avanserte dykkerfartøy, Acergy Havila, som blir det siste tilskuddet i flåten av konstruksjonsfartøyer. Når det kommer i drift, vil de disponere i alt 16 konstruksjonsfartøyer.

– Dette er en viktig del av våre verktøy. Vi har utviklet metoder for å kunne operere våre ROV-er i opp til fem meter signifikant bølgehøyde. Generelt vil jeg si at vårt spesialområde er knyttet til operasjoner på dypt vann, installasjon av undervannsutstyr og stigerør. Et av de viktigste prosjektene her er utviklingen av et hybrid stigerør for Girassol-prosjektet i Angola. Det har vi tatt patent på, forteller Haukeland.