(Bilde: Statens vegvesen)
(Bilde: Ill: Statens vegvesen)

Jevnt mellom lokale entreprenører i Høyanger

Som så mange ganger før var Mesta den eneste riksentreprenøren som viste interesse, men anbudet var på nesten 40 millioner, så det er neppe noen tvil om at oppdraget går til et firma i Sogn og Fjordane.

To strekninger i nærheten av tettstedet Kyrkjebø berøres av utbedringen. På en 300 meter lang strekning mellom Ljotebø og Tronvik skal det anlegges gang/sykkelveg parallelt med rv 55. Her blir det ikke gjort noe med kjørebanen.

Litt lengre øst ligger strekningen Håland-Austrheim som er 1,4 km lang. Her skal ca. 800 meter av rv 55 legges om. Den nye vegen vil ligge sør for nåværende veg, som vil bli bygd om til kombinert lokalveg og g/s-veg når omleggingen er ferdig. Langs resten av strekningen blir det lagt g/s-veg parallelt med riksvegen.

Omleggingen innebærer at rv 55 får bedre geometri og at mange direkte avkjørsler blir borte. Riksvegen blir 6,5 meter bred, den kombinerte vegen blir 4 meter, men g/s-vegen blir 3,5 meter.

Anbudene er litt høyere enn ventet, men det er ikke den viktigste årsaken til at prisnivået er så høyt. Langt viktigere er det at de berørte vegstrekningene ligger i sidebratt terreng med mye bebyggelse rundt. Dessuten skal entreprenøren legge om vann- og avløpsledninger som ligger inntil vegen.