Kontrakten på elektroarbeidet i Liantunnelen går enten til et firma fra Hareid eller et fra Harstad. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Jevne elektroanbud i Liantunnelen

Det laveste anbudet er gitt av Traffic Solutions fra Hareid i Sunnmøre. Det er på 8,079 millioner kroner. Knapt tre promille høyere ligger Harstad Elektro med 8,102 mill. Siwe Elektro, også fra Harstad er nr. tre med et anbud på 8,770 mill.

E.ON ES Kraftmomtasje fra Vestnes i Romsdal er nr. fire med 9,311 mill., fulgt av Otera Montasje fra Kristiansand (9,743 mill.) og Tom Staurbakk fra Bodø (10,175 mill.).

Entreprisen omfatter alle elektroinstallasjoner i tunnelen - belysning, sikkerhetsutrustning, nødutstyr og kabler, men ikke vifter. Trafikken i tunnelen blir så lav et det ikke er nødvendig med ventilasjon.

Liantunnelen inngår i fylkesveg 15. Den er sprengt av Leonhard Nilsen & Sønner. Kontraktsummen var på 102,8 millioner kroner. Opprinnelig var det forutsetningen av tunnelen skulle åpnes 1. september i år. Etter at den fristen ble satt, viste det seg å være dårlig stabilitet i en ur over det stedet hvor den ene forskjæringen var planlagt. Denne ble derfor flyttet slik at tunnelen ble 30 meter lengre.

Ny frist for ferdigstillelse er satt til 6. november. Liantunnelen skal sikre fylkesveg 15 mot snøras. Normalt er det ingen rasfare tidlig i november, men hvis det skulle bli det, er det mulig å åpne tunnelen for kolonnekjøring før åpningsdatoen.

Den rasfarlige strekningen ligger mellom Dale og Alvestad. I løpet av en normal vinter blir denne vegen stengt flere ganger på grunn av ras eller rasfare. Da blir det gamle fergesambandet mellom Bjørnerå og Alvestad gjenåpnet. Det ble nedlagt da Toppentunnelen på Grytøya ble åpnet i 1996.

Liantunnelen er 1 808 meter lang. De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 150 millioner kroner. Harstad kommune bidrar med 24 millioner fordi en skole på vestsiden av øya kan legges ned når tunnelen er klar til bruk. I dag er det ingen som ønsker at barna skal sendes med skolebuss langs den rasfarlige fjellsiden. Resten av de 150 millionene dekkes med fylkesvegmidler og statlige rassikringsmidler.