Gående og syklende får bedre forhold når Tanke Svilandsgate er oppgradert i november neste år. (Foto: Statens vegvesen)

Jevne anbud på miljøgate i Stavanger

Deretter følger Rogalandsentreprenører på rekke og rad: Nordbø Maskin, Stavanger (23,879 mill.), Risa, Nærbø (24,271 mill.), T Stangeland Maskin, Stavanger (24,704 mill.), Vassbakk & Stol, Kopervik (24,974 mill.) og Grunn-Service, Klepp (25,073 mill.). Den eneste som skiller seg ut når det gjelder pris, er Rygg Maskin fra Randaberg som vil ha 29,336 millioner for jobben.

Tanke Svilandsgate inngår i fylkesveg 446. Den berørte strekningen er 750 meter lang. Her skal kjørebanen snevres inn for å gi bedre forhold for myke trafikanter. Det blir sykkelfelt og fortau på begge sider. På deler av strekningen blir det også en møbleringssone med beplantning. Grunnen til at det ikke blir det på alle de 750 metrene er at gata har varierende bredde. Deler av den er for smal til å gi plass til mer enn fortau og sykkelfelt.

Tanke Svilandsgate er flittig brukt av gående og syklende, men det er ikke trafikken som utløste ombyggingen. Under gata ligger det hundre år gamle vann- og avløpsledninger som trenger avløsning. Når gata likevel må graves opp, benytter Vegvesenet anledningen til å oppgradere den.

Oppdraget omfatter også utskifting av VA-ledninger på en 160 meter lang strekning av Chr. Tranes gate. Denne gata blir også oppgradert når de nye ledningene er på plass, men ikke så omfattende som Tanke Svilandsgate.

Arbeidet skal være fullført 20. november neste år. Prosjektet finansieres med kommunale midler og penger fra bomringen på Nord-Jæren.