Tre firmaer vil levere det hydrauliske utstyret som skal drive denne klaffen. SH Group fra Danmark ligger foreløpig best an til å få oppdraget. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Jevne anbud på hydraulikk til Kråkerøybrua

Det nest laveste anbudet, som er på 32,290 millioner, ble gitt av det norske datterselskapet til Bosch Rexroth fra Tyskland. Høyest ligger Aventi fra Oslo med 33,528 millioner.

Det laveste anbudet ligger svært nært Vegvesenets overslag. Prosjektleder Tor Stabbetorp tar det som et godt tegn at anbudene er så jevne. Det tyder på at det ikke er mye usikkerhet blant anbyderne, mener han.

Det danske firmaet som ligger lavest, leverte det hydrauliske utstyret til Pirbrua i Trondheim, som ble åpnet i sommer. Hvis danskene får samme oppgave på Kråkerøybrua, skal de også levere styring- og overvåkingsystemer for alle de tre klaffebruene i Fredrikstad. Klaffene til de to bruene som er i bruk, styres fra den gamle Kråkerøybrua. Når den nye blir ferdig, skal alle tre styres fra Vegtrafikksentralen i Oslo.

Entreprisen omfatter også levering og montering av markeringslys på alle bruene, nødlys på to av dem, og LED-lys i rekkverket på den nye Kråkerøybrua.

De tre deltagerne må vedstå seg sine anbud helt til 26. mars, men byggherren regner med en avgjørelse lenge før den tiden. Hvis det går som man håper, får anskaffelsesnemnda i Region Øst saken i neste uke.