Sommeren 2012 er den beryktete vegen langs Skjervet erstattet av en tunnel. Den er det mange som vil drive. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Jevn kamp om Vossapakko

De aller fleste av de største norske anleggsentreprenørene deltok i konkurransen. NCC er nr. tre med 327 mill., fulgt av Skanska (331,4 mill.), Mesta (347,7 mill.), AF Gruppen (348 mill.) og Mika (359,1 mill.).

Ytterligere en entreprenør forsøkte å gi anbud. Dokumentene ble sendt med posten, men kom ikke fram tidsnok. Anbudet var imidlertid så høyt at entreprenøren neppe ville hatt noen sjansen om postgangen hadde vært normal.

To prosjekter på riksveg 13 inngår i entreprisen. Det ene omfatter 4 km tunnel og 1,2 km veg i dagen i Granvin kommune. Det andre gjelder utbedring av vegen mellom Palmafoss og Mønshaug i Voss kommune. Avstanden mellom de aktuelle vegstrekningene er 7 km. Grunnen til at de er slått sammen til én entreprise, er at overskuddsmasse fra tunnelen skal brukes vegutbedringen i det andre prosjektet.

Tunnelen erstatter en beryktet strekning langs fjellsiden Skjervet. Strekningen er smal, bratt og inneholder fem hårnålsvinger. Vegen som skal utbedres i Voss kommune, er 3,6 km lang. Dette prosjektet omfatter også anlegg av 2,2 km gang/sykkelveg og 1,8 km lokalveger og adkomstveger.

Statens vegvesen har utført prosjekteringen. I oktober 2011 skal vegen mellom Palmafoss og Mønshaug være ferdig. 8 måneder åpnes tunnelen i Granvin.