Fortauene langs Hegdehaugsveien og Bogstadveien har ikke en bredde som står i forhold til trafikken. Fotgjengerne til venstre på bildet får bedre plass når trikkeskinnene er flyttet nærmere midten av gata i løpet av året. (Bilde: Anders Haakonsen)

Jevn kamp om stor jobb i Oslo

De to andre som ligger lavt er Implenia (132,873 mill.) og PA Entreprenør (134,565 mill.). HAB Construction ligger høyt over de andre med et anbud på 148,353 mill.

Oslo kommune er byggherre for prosjektet. Prisene ligger litt i overkant av kommunens overslag, men innenfor budsjettrammen.

Prosjektleder Ståle Berg er overrasket over hvor liten interesse oppdraget møtte blant de største entreprenørene.

- På bakgrunn av hvem som hentet konkurransegrunnlaget hadde vi håpet på å få minst 6 anbud. Likevel tror jeg vi har fått et grunnlag for en god kontrakt, sier han.

Hegdehaugsveien og Bogstadveien er i virkeligheten én gate som skifter navn omtrent midt mellom endepunktene. Strekningen som berøres av ombyggingen er 1 050 meter lang.

Ombyggingen skjer i to etapper som er omtrent like lange. I år tas strekningen fra Parkveien til Sporveisgata. Jobben skal være fullført innen 1. november. Neste år tas strekningen Sporveisgata-Sorgenfrigata.

Hegdehaugsveien/Bogstadveien er en viktig trikkegate. Skinnegangen skal få nytt fundament på hele strekningen. Samtidig blir fortauene utvidet på bekostning av kjørebanen. I dag er det tre felt på deler av strekningen. Når jobben er gjort blir det bare to igjen. Antall parkeringsplasser langs fortauene blir redusert fra 130 til 105.

Den som får kontrakten skal også skifte ut kabler og ledninger i bakken som ikke lenger holder mål.