Slik vil det se ut ved Auglandsbukta i juni neste år. Det nye kollektivfeltet er lengst til venstre. (Ill.: Statens vegvesen)

Jevn kamp om kollektivfelt

De øvrige anbyderne kommer fra Vest-Agder. Kaspar Strømme fra Kristiansan ligger nest lavest med 44,239 mill. Deretter følger TT Anlegg fra Marnardal (44,854 mill.) og Anleggsvirksomhet fra Kristiansand (46,465 mill.).

- Vi håpet på at noen av de største entreprenørene skulle gi pris, men de har tydeligvis nok å gjøre. Prisene stemmer likevel godt med vår kalkyle, sier Erling Guttormsen i Statens vegvesen, som skal være byggeleder for prosjektet.

Fylkesveg 465 er også kjent som Vågsbygdveien. Oppdraget består i å etablere et kollektivfelt i retning sentrum på strekningen Auglandsbukta-Flødemelka, som er 700 meter lang. Parallelt med fylkesvegen skal det anlegges en ny lokalveg og gang/sykkelveg. Oppdraget omfatter også to rundkjøringer, støttemurer, støyskjermer og omlegging av avkjørsler, kabler og ledninger. Jobben skal være gjort innen 15. juni neste år.

Vågsbygdveien er hovedinnfartsåren mot Krisitiansand sentrum fra sør. Dette prosjektet har ikke noe å gjøre med den store tunneljobben som NCC og Repstad Anlegg utfører på den sammen vegen. Strekningen Auglandsbukta-Flødemelka skal være en del av fylkesveg 465 også i framtida.