Den 1,2 km lange Eidsvolltunnelen tar trafikk i begge retninger i dag. Fra og med mai 2012 skal den bare ta nordgående trafikk. Det nye løpet for sørgående trafikk skal sprenges av den som får kontrakten på parsellen Boksrud-Minnesund. (Bilde: Anders Haakonsen)

Jevn kamp om Boksrud-Minnesund

AF Gruppens anbud er på 383,4 millioner, mens Skanska vil ha 388,5 millioner. Fjerde og siste anbyder er Mesta som har gitt et anbud på 410,7 millioner. Prisnivået er litt lavere enn byggherrens hadde regnet med.

Mer en halvparten av den aktuelle strekningen skal utvides på en uvanlig måte. I stedet for å legge en ny kjørebane ved siden av den gamle, blir den gamle to-feltsvegen utvidet til begge sider.

Årsaken til dette er to bruer som ligger på parsellen, Julsrudbrua og Minnesundbrua. Dette er stålkassebruer med lengder på henholdsvis 315 og 532 meter som er fundamentert for å tåle en utvidelse til fire felt. Av hensyn til kurvaturen blir også vegstrekningen mellom bruene utvidet på samme måte. Det gjelder også vegen et stykke sør for Julsrudbrua.

Den sørligste delen av parsellen blir utvidet på tradisjonell måte. Her ligger den 1,2 km lange Eidsvolltunnelen. Dagens tunnel skal bare ta nordgående trafikk når jobben er fullført. Den sørgående skal gå i et nytt tunnelløp som sprenges av den som får kontrakten.

Når det nye løpet blir ferdig, skal det overta trafikken i begge retninger mens nåværende tunnel blir oppgradert. Denne jobben blir ikke fullført før i mai 2012. Resten av parsellen åpnes for trafikk på fire felt høsten 2011. Da skal også den 11 km lange parsellen Dal-Boksrud være ferdig.