OMBYGGING: 13 slike Type 69-tog er i ferd med å bygges om og moderniseres på Strømmen. (Bilde: Scanpix)
INGEN TOG: Mandag morgen og formiddag var det temmelig stille på perrongen. Avbrente kontaktledninger førte til full stans, og all trafikk ble omdirigert til busser. (Bilde: Espen Zachariassen)

Jernbaneverket skyld i togkaos

Titusener ble rammet da alle tog øst og vest for Oslo S sto stille mandag.

Nå innrømmer Jernbaneverket at ansvaret ligger på deres skuldre.

16.000 volt

Et tog, med kun lokomotivfører om bord, kom sørfra inn mot Oslo S og la seg enten i spor 10 eller 11. Begge disse var stengt for trafikk og strømløse grunnet anleggsarbeid.

– Når toget kjørte inn på et spor uten strøm, dro det med seg 16.000 volt fra sporet det kom fra. Det sendte dermed en spenningsbølge som førte til misforhold i kontaktledningsnettet innover i Oslotunnelen, som igjen medførte kortslutning og at kontaktledningene ble brent av, sier informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket, region øst.

Strømavtageren på togtaket smeltet, og spenningsforplantningen førte til at transformatorer hele veien fra Oslo S. til Skøyen ble ødelagt på grunn av strøm på avveie, skriver VG.

Les også: Undersøker spenningsfeil

Vil ikke skylde på togleder

Nå gjenstår det å finne ut årsaken til at toget, som skulle hatt avgang fra Oslo S. til Lillehammer klokken 23:37 søndag kveld, faktisk kjørte inn i et stengt spor.

– Nå må vi finne ut om det var togleder som dirigerte toget inn på ett av disse sporene. Vi vet ikke om togleder visste at ingen kunne kjøre på sporet. Det er mulig vedkommende ikke har fått beskjed, eller at tekniske feil har gjort at beskjeden ble sendt, men ikke kom frem, sier Skarpen, og understreker at skylden ikke skal dyttes over på togleder:

– En ting som er helt sikkert er at dette er Jernbaneverkets skyld og ansvar, sier Skarpen. Den endelige rapporten om hendelsen og årsaksforholdene er ennå ikke klar.

Les også: Tog i trøbbel