Jenter. Matte. Matematikk. Skole. (Bilde: Colourbox)

Jenter like gode som gutter

  • Karriere

Jenter gjør det like bra i matematikk som gutter. Det er konklusjonen i en ny amerikansk studie publisert i Science.

Ingen kjønnsforskjeller

Forskerne gikk gjennom testresultatene til hele sju millioner amerikanske skoleelever, og tallene er klare. Forskjellene er borte.

- Det er rett og slett ikke kjønnsforskjeller i matematikk lenger. Så nå er det på tide at foreldre og lærere endrer oppfatningene sine rundt dette, sier psykologiprofessor Janet Hyde fra University of Wisconsin-Madison, som ledet studien.

Les også: Norsk gull i matteolympiaden

Tre forhold

Skoleelever i 10 amerikanske stater ble undersøkt, og forskjellene mellom jenter og gutter var nærmest usynlige.

- Gutter gjorde det litt bedre i noen stater, mens jenter gjorde det bedre i andre. Men sammenlagt er det ingen forskjell, sier Hyde i en pressemelding.

Studien gikk gjennom tre forhold; elevenes prestasjoner, gjennomsnittlige resultater på nasjonale prøver, elevenes evne til å løse komplekse problemer og testresultater til flinke barn spesielt, skriver forskning.no.

På alle tre områdene gjorde jentene det like bra som guttene.

Les også: De mest populære teknologistudiene

Likt også lenger opp

Det har blitt sagt at selv om skolenivået er likt, vil kjønnsforskjellene likevel vise seg så fort man kommer opp på høyere nivåer av matematikkstudier.

Forskerne undersøkte derfor også matematikkunnskapene hos eldre studenter. Heller ikke der fant de noen forskjeller.

Janet Hyde mener at matte-stereotypene fortsatt består, hos både foreldre, lærere og forskere.

- Kulturelle holdninger er utrolig innflytelsesrike. Når mammaen eller læreren din ikke tror du kan matte, får det stor innflytelse på din selvoppfatning i matematikk, sier hun.

Les også: Jentefrieri for millionen

Tror de er flinkere

TIMMS-undersøkelsen (Trends in International Mathematics and Science Study) viste i 2003 at matematikknivået til gutter og jenter i Norge var relativt likt.

Guttene oppfattet seg likevel som mye flinkere enn hva jentene gjorde, de likte faget bedre og oppfattet det mer nyttig.

Jenter velger derfor bort matematikk i langt større grad enn guttene, helt fra grunnskole- til doktorgradsnivå.

- Stereotyper er svært vanskelige å forandre, men som forsker må jeg utfordre dem med data, sier Janet Hyde.

Les også: