VINNERNE: Kari Kvarme (f.v.), Sylvia Oldebråten, Marie Elise Svarve og Eivor Viljugrein Stølen går i niende-klasse ved Ramstad ungdomsskole, og er best i Bærum hva småbil-konstruksjon angår. (Bilde: DNV)
START: Deltakerne har satt bilene på startstreken, og venter på signal om at konkurransen kan begynne. (Bilde: DNV)
FULL FART: Så fort bilene er i gang må deltakerne vente tålmodig for å se hvem som vinner rallyløpet. Det er ikke alltid like lett å være tålmodig i en slik situasjon. (Bilde: DNV)
Sylvia Oldebråten (fremst) hadde en av de beste bilene, og stakk til slutt av med seieren sammen med tre klasseveninner. (Bilde: DNV)
INGENIØRKUNST: Dette er sannsynligvis de første bilene ungdomsskoleelevene har lagd. Det er ingen ting å se på kreativiteten, og DNV har gitt faglig hjelp. (Bilde: DNV)
FORNØYDE: Undervisningsinspektør May Elisabeth Lindberg (Bekkestua skole), seniorkonsulent Eirik Nyhus (Det Norske Veritas), og undervisningsinspektør Brynhild Farbrot Foosnæs (Ramstad skole) er fornøyde med sitt samarbeid rundt bilprosjektet. (Bilde: DNV)
VIL BIDRA: Regionsjef for Det Norske Veritas (DNV) i Norge, Odd Torset, vil bidra til å sikre rekruttering innen realfag. (Bilde: Nina Eirin Rangøy)

Jentene best med småbiler

Et rallymesterskap med egendesignede, små el-biler skal stimulere ungdomsskoleelver til å bli interessert i realfag.

En ukes arbeid

Rallymesterskapet avsluttet en intens uke for elevene.

Hele den siste uken har de brukt på å designe de raskeste og beste el-bilene, med ingeniørbistand fra Det Norske Veritas. Målet er å vise at realfag er mye mer enn bare formler på et papir, og at det er mange spennende jobber som venter elevene i framtiden.

70 biler

Småbilprosjektet er et samarbeid mellom Bekkestua ungdomsskole, Ramstad ungdomsskole og Det Norske Veritas (DNV), og ble i år arrangert for fjerde gang.

Når startskuddet gikk i Nadderudhallen i Bærum forrige uke, stilte 70 små el-biler til start, og tribunene var fylt opp av 400 publikummere.

Hjelp og inspirasjon

Undervisningsinspektør May Elisabeth Lindberg, Bekkestua skole, er godt fornøyd med prosjektet.

- Kreativiteten og gleden hos elevene når de løser den teknologiske oppgaven er en stor inspirasjonskilde for oss som leder teknologi- og designprosjektet. Vi får i tillegg teknologisk hjelp, inspirasjon gjennom skolebesøk av forskere fra Det Norske Veritas og en økonomisk støtte som muliggjør denne satsingen på realfag og teknologi, sier hun.

God ballast

Det Norske Veritas har gått inn i samarbeidsprosjektet med de to ungdomsskolene for å bidra til rekruttering innen kompetanseområdene realfag og teknologi.

- Jeg mener det er trist om noen elever velger bort et spennende fag som realfag på grunn av mangel på forståelse for hva dette fagfeltet egentlig er og kan brukes til. Derfor er det svært viktig at næringslivet engasjerer seg og støtter skolen i sitt arbeid. På den måten kan vi sammen gi elevene en god ballast både av teori og en praktisk virkelighet, sier regionsjef Odd Torset, DNV.