SKUFFET: Styreleder i Aker Yards, Svein Sivertsen, er skuffet over eget selskap. Nå fungerer han som konsernsjef til selskapet har funnet en erstatter for Yrjö Julin. (Bilde: Mona Strande)
EGEN FEIL: Finansdirektør Leif Borge sier at Aker Yards ikke kan skylde på andre for sine dårlige 2007-resultater. (Bilde: Mona Strande)

– Jeg er veldig skuffet

Minus 500 millioner kroner på ebitda-nivå er resultatet Aker Yards kan vise til for fjerde kvartal 2007.

– Jeg er veldig skuffet over våre resultater i fjerde kvartal, sier styreleder og fungerende konsernsjef i Aker Yards, Svein Sivertsen.

Så skuffet er han og resten av styret at de fredag bestemte seg for å sparke konsernsjef Yrjö Julin etter ni måneder i stillingen.

Les også: Aker Yards-sjefen sparket

Store tapsavsetninger

Driftsinntektene var 9 683 millioner kroner i fjerde kvartal 2007. Selv om det er en økning på 23,9 prosent sammenlignet med fjerde kvartal året før, hjelper det ikke på resultatlinjen.

To tapsavsetninger er årsaken til at ebitda-resultatet er nesten en milliard kroner lavere enn i 2006:

  • Cirka 600 millioner kroner i forbindelse med virksomheten i Finland.
  • 150 millioner kroner knyttet til virksomheten i Florø.

Det er bare forretningsområdet offshore- og spesialfartøyer som kan vise til et positivt kvartalsresultat på ebitda-nivå (149 mill. kr i Q4 2007, mot 172 mill. kr i 2006). Innen forretningsområdet handelsfartøy er ebitda-resultatet -168 millioner: 198 millioner kroner lavere enn i 2006. Verftet i Florø har et etterslep på seks tankskip som har medført flytting av leveringstider og dermed den store tapsavsetningen.

Kapasitetsrestriksjoner

Det største minuset er det likevel cruiseskip og ferger som står for. Dette forretningsområdet fikk i fjerde kvartal et ebitda-resultat på -463 millioner kroner. "Synderne" er de finske verftene i Helsinki, Turku og Rauma. Årsakene til problemene er kapasitetsrestriksjoner og forsinkelser både hos seg selv og underentreprenører, i tillegg til generell mangel på utstyr og kvalifiserte folk.

Her kan nok også dagbøtene på 50.000 euro for forsinket levering av Superspeed1 til Color Line ha hatt innvirkning. Fergen skulle egentlig leveres fra verftet i Rauma i Finland 14. desember i fjor, men ble ikke levert før 27. februar i år.

Les også: Sneglefart på verftet for Superspeed

Les også: Aker Yards varsler oppvask

– Vanskelig situasjon

Årsresultatet for 2007 er heller ikke mye å skryte av: Minus 16 millioner på ebitda-nivå.

– Vi har satt oss selv i en veldig vanskelig situasjon de siste årene ved å gå inn i mange nye prosjekter selv om vi har en veldig stor ordrereserve. I tillegg har vi gått inn i prosjekter som trenger ekstra store ingeniørressurser, sier finansdirektør Leif Borge.

31. desember hadde Aker Yards en ordrereserve på 140 skip.

Flere forbedringspunkter

Borge mener han har oppskriften Aker Yards må følge for å snu den negative trenden.

– Vi må gradvis redusere ordrereserven og legge inn flere buffere når vi planlegger kapasiteten vår. I tillegg bør vi gå ned på antall prototyper for å lette trykket på ressursene, spesielt i Finnland. Vi bør også forbedre kontraktene slik at risikoen i større grad kan deles med leverandører og kunder, og sørge for nøye oppfølging av våre leverandører og underentreprenører, sier Borge.