KRAFT

Japansk miljøforskning

MILJØBILER: Honda har lenge forsket på miljøbilteknikk, her vises to av prototypene for interesserte tilskuere i Tokyo. Fabrikken serieproduserer dessuten en "mild hybrid" Civic med en skiveformet, assisterende elektromotor i svinghjulet på bensinmotoren.
MILJØBILER: Honda har lenge forsket på miljøbilteknikk, her vises to av prototypene for interesserte tilskuere i Tokyo. Fabrikken serieproduserer dessuten en "mild hybrid" Civic med en skiveformet, assisterende elektromotor i svinghjulet på bensinmotoren. Bilde: HONDA
Stein Bekkevold
18. sep. 2006 - 10:10

Lager du etanol av strå, bark osv. vil forbrenningen av denne i en bilmotor ikke tilføre netto karbondioksid til atmosfæren.

Grunnen er at gassen var lagret i det man laget spriten av.

Nå tilbakeføres karbonet til det samme miljøet som man hentet det fra.

Sukker og gjær

Problemet med å lage sprit av slikt avfall er at metoden ikke har vært effektiv.

Forskerne i Japan har funnet fram til en teknikk som gjør mikrobene langt mer effektive i å bryte ned avfallets stivelse og lage sukker av det.

Sukkerløsningen gjærer så til en sats som destilleres på vanlig måte.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.