Jakter på storkontrakter

  • produksjon

Det siste og største trofeet så langt er en rammeavtale verd 190 millioner kroner med Forsvaret på leveranse av verktøy, verkstedmateriell, arbeidstøy og verneutstyr. Avtalen ble inngått 21. august i år.

Tidligere er en fireårig 65 millioner kroners avtale med Norsk Hydro på mekanisk forbruksmateriell halt i land, samt åtte andre store kontrakter. Og mer kan det bli.

- Industrien går i stadig større grad inn for nasjonale avtaler på innkjøp av utstyr. Vi har jobbet mye med avtalebasert salg det siste året. Kontrakten med Forsvaret er den største forpliktelsen vi har tatt på oss så langt, sier Bjørn Oddvar Andresen, daglig leder i Tools-kjeden.

Måtte øke staben

Selv om Tools har bygd opp et effektivt e-handelssystem, krever salg og oppfølging av rammeavtaler mye tid og ressurser. Da Teknisk Ukeblad intervjuet Andresen i forbindelse med etableringen for to år siden, hevdet han at marginene i bransjen er så små at det ikke er ansvarlig å ha flere enn fire personer ansatt. Den uttalelsen må han nå bite i seg. I dag jobber syv personer for selskapet, og i løpet av kort tid skal det bli ti ansatte.

- Rammeavtalene krever mye oppfølging og en litt annen arbeidsfordeling mellom oss og medlemsbedriftene. Mye av salgsarbeidet som medlemsbedriftene tidligere utførte, gjør vi nå selv. Det er forklaringen på at vi trenger flere ansatte enn jeg trodde for to år siden, hevder han.

Nedbyggingen av norsk industri har foreløpig ikke gjort store utslag på salgstallene til Tools. Men selskapet er oppmerksomme på utfordringen, og følger utviklingen med argusøyne.

- Omsetningen vår er i stor grad proporsjonal med antall industriarbeidsplasser. Men foreløpig har medlemsbedriftene klart å erstatte mye av bortfallet med økt salg til offentlig sektor, forteller kjedelederen.

Største utstiller

Siden starten i 2000 har antall medlemsbedrifter økt fra 43 til 50, som også var målet. Dermed er medlemsetableringen på plass. Kjeden gjør et poeng av å jobbe med så få utstyrsleverandører som mulig. I starten hadde de fem leverandører, i dag er det ti.

- Vi har blant annet økt satsingen på industrigummi, og fått inn Trelleborg som leverandør. På elektromateriell har vi fått med oss Otra Norge, forklarer Andresen.

Med sine 1200 kvadratmeter utstillingsplass var Tools Kjedeforum den største utstilleren på Den Tekniske Messe 2000. På Industridagene 2002 er de enda større. Hele 13.500 kvadratmeter legger kjeden beslag på. Samtlige 50 medlemsbedrifter skal være på plass. I tillegg leier firmaet 800 kvadratmeter som skal brukes til restaurant. Ikke for alle og enhver som besøker messen, men for de 1500 inviterte kundene kjeden håper å få lokket til Lillestrøm.

- Vi legger maksimalt med ressurser og mange millioner kroner i denne og tilsvarende messer for industrien. Vi kunne selvsagt brukt pengene på TV-reklame eller andre ting. Men disse messene er industriens møteplass nummer én, og vi finner ingen bedre kanaler for å nå vår målgruppe. Dessuten har Norges Varemesses nye messehall på Lillestrøm eventyrlige fasiliteter i forhold til den som lå i Oslo, hevder Bjørn Oddvar Andresen.

Ved lanseringen på Den Tekniske Messen 2000 auksjonerte medlemsbedriftene bort varer for 105.000 kroner, og ga pengene til kreftrammede barn og ungdom på Radiumhospitalet. Like rause har de tenkt å være på Industridagene.

- Vi følger eksakt samme opplegg som sist. Målet er å få inn minst like mye penger, sier Andresen.