FOLK VIKTIGST: - Den aller mest kritiske faktoren i vår bransje er humankapitalen, sier adm. dir. i Peab, Petter Moe. (Bilde: Joachim Seehusen)

Jakter på den beste kompetansen

  • Bygg

Peab

  • Selskapet ble stiftet i 1959 av de to brødrene Mats og Erik Paulsson som da var 14 og 16 år gamle.
  • I dag har selskapet 15.000 ansatte i Sverige, Finland og Norge, om lag 1000 av dem i Norge.
  • Årsomsetningen i konsernet ble i 2010 35 mrd. kroner, i Norge endte omsettingen på 2,4 mrd.
  • Peab kom til Norge i 1995, med oppkjøpet av NOR Gruppen AS.


Petter Moe

  • 50 år gammel
  • Administrerende direktør i Peab AS siden 01.01.11.
  • Kom fra stillingen som direktør for forretningsutvikling og strategi i NCC Construction. Denne stillingen hadde han i to år.
  • Før det ledet han anleggsseksjonen i NCC Construction i åtte år.
  • Etter studiene begynte han i Selmer Furuholmen, der han ble i 15 år.
  • Moe er utdannet ved University of Wyoming, Department of Civil and Architectural Engineering, 1986
  • Moe forteller at han fikk et friidrettsstipend og at det var rene tilfeldigheter som førte til at han ble utdannet i Wyoming.

Peab er Sveriges største entreprenørselskap med 15.000 ansatte og en omsetning på 35 milliarder kroner. Siden 1995 har selskapet også vært i Norge, men hittil har ikke selskapet klart å opparbeide seg den samme posisjonen her til lands.

– Det er riktig at Peab ikke har fått det fotfestet i Norge som konsernledelsen har ønsket. Derfor har vi ambisjoner om å få Peab mer på kartet. Vi skal være i front blant de beste og største i Norge, lover Petter Moe.





Fra NCC

Kun to uker hadde Petter Moe sittet som administrerende direktør da han mottok Teknisk Ukeblad for å snakke om hvordan han ser for seg selskapets utvikling.

Moe kommer fra stillingen som direktør for forretningsutvikling og strategi i NCC Construction. Da hadde han vært til sammen ti år i NCC, åtte av dem som sjef for anlegg.





Omdømme

På konsernnivå har Peab en visjon om å være "Nordens samfunnsbygger". I Norge har det sviktet totalt. Et søk i pressedatabasen Retriever på stikkordene Peab og korrupsjon gir mer enn 1400 treff. Veidekke kommer på annen plass med 123 treff. Mye skyldes nok at Peab var involvert i vannverksskandalen på Romerike, men selskapet hadde for noen år tilbake stadige prosjekter der ting ikke gikk helt på stell.

– Sliter dere fortsatt med omdømmet?

– Det henger nok noe igjen, men vi har mange fornøyde kunder nå. Disse sakene har slått hardt og hengt lenge i. Jeg tenkte på dem jeg også da denne stillingen ble aktuell. Men det bildet jeg har av Peab nå er bedre enn det jeg hadde da jeg satt utenfor. Meg bekjent har vi ingen slike saker løpende nå og samtlige medarbeidere har vært gjennom et tredagers program om etikk.





Hårete mål

Moe forteller at selskapet følger tre linjer for å bli "Nordens samfunnsbygger"

Petter Moe, administrerende direktør Peab Norge AS
Moe forteller at selskapet følger tre linjer for å bli Joachim Seehusen

– Vi skal ta større ansvar for samfunnet og i samfunnet. Som nummer to skal vi utvikle oss til et nordisk konsern. I dag er selskapene i Norge, Finland og Sverige tre ulike selskaper. Vi skal utvikle felles plattform og profil. Det siste er et litt hårete mål, innen 2014 skal vi være Nordens beste arbeidsplass, uansett bransje.

Moe gir uttrykk for at det siste faktisk er et veldig viktig mål for å lykkes.

– Den aller mest kritiske faktoren i vår bransje er humankapitalen. Vi må kunne tiltrekke oss, og beholde, den beste kompetansen.





Vekst

I dag har Peab i underkant av 1000 ansatte i Norge. Moe gjetter at det vil ha økt til 1100 ved neste årsskifte. Han har allerede begynt å lete etter oppkjøpskandidater.

– I Sverige har de store en stor markedsandel mens det i Norge er mange små og mellomstore bedrifter som fører til at de store har mindre andeler av totalmarkedet. Det er mye som tyder på at en omstrukturering i retning slik det er i Sverige allerede er på gang. Det gir muligheter for vekst.

Moe ser for seg en utvikling der det vil bli færre entreprenørbedrifter med omsetning i størrelsesorden 50 til 500 millioner kroner.

– Selv om entreprenørmarkedet fikk seg en knekk var det aldri skikkelig krise i Norge. Nå er markedet på vei oppover igjen, og det har skjedd en effektivisering som ellers ikke ville skjedd og som bransjen har hatt godt av. Nå må vi ha tilskudd av nye dyktige fagfolk.





Indrefiletene

I dag har Peab sin tyngde i østlandsområdet, og noe virksomhet i Trøndelag og Nord-Norge. Moe vil at selskapet skal ha færre hvite flekker på sitt dekningskart.

– Vi ser på aksen Sør-Norge, Vest-Norge og Midt-Norge.

Peabsjefen vil helst ikke snakke for mye om disse planene, men innrømmer at han allerede har noen navn på blokka over bedrifter han kan tenke seg å gå i samtaler med.

– Ja, vi har sett oss ut noen kandidater. Vi er ennå ikke ferdige med våre interne vurderinger og vi har ikke tatt kontakt med noen. Jeg vil gjerne være litt forsiktig, det kan fort bli konkurranse om indrefiletene.

– Vi ser også på mulighetene til å starte selv på nye steder.

Petter Moe, administrerende direktør Peab Norge AS
FOTO: Joachim Seehusen Joachim Seehusen

Ny divisjon

Petter Moe ønsker å følge tre akser for å bringe Peab opp fra en mellomstor til en virkelig stor entreprenør i Norge.

– Det er viktig ikke å spre seg for mye. Den første aksen vil jeg kalle kompetanseplattformen. Betydningen av kompetente medarbeidere er stor, og det er også viktig at nye medarbeidere vet at de får anledning til å videreutvikle kompetansen sin hos oss. Så kommer gjennomføringsfasen, der er det sterke elementer av planlegging, innkjøp og logistikk og samspill, i tillegg til miljø og energi som viktige elementer.

Den tredje aksen er, ifølge Moe, den aller viktigste.

– Det er hvordan vi kan påvirke selve bygget, det vil si det ferdige produktet. Konsernet har nå startet en ny divisjon for næringsbygg. Den får vi i gang også i Norge i løpet av året.

I dag er om lag 25 prosent av prosjektene til Peab i egen regi. Den andelen ønsker Moe å øke.

– Vi får større muligheter med egne prosjekter enn der vi kun går inn som bygger.





Kundene i sentrum

I en tid da nær sagt alle snakker om energivennlige bygg velger Moe en noe annerledes innfallsvinkel for Peab.

– Jeg tror den norske entreprenørbransjen er for produksjonsorientert. Vi må bli mer kundeorientert. Kundene må sitte igjen med en god følelse etter at vi har ført opp et eller flere bygg for dem.

I tillegg søker han variasjon.

– Vi har vært for lite flinke til å benytte utradisjonell arbeidskraft. Vi har for få utlendninger, får få kvinner, for få eldre og for få funksjonshemmedte. Vi har startet et internt prosjekt der målet er å få mer mangfold. Det er en ubrukt ressursgruppe og jeg tror det kan bli et konkurransefortrinn for oss om vi klarer å utnytte denne gruppen bedre.