TRENGER MANGE: Baneservice AS skal ansette omkring 100 fagpersoner i forbindelse med rensing av ballasten langs skinnegangen til NSB. ¿ Men de er kamp om å få tak i folk med riktig kompetanse, sier HR-sjef John-Erik Johnsen. (Bilde: Truls Tunmo)

Jakter på 100 medarbeidere

Det skal ansettes rundt 100 medarbeidere i 16 ulike stillingskategorier i prosjektet som totalt vil utgjøre 60 årsverk.

Tiltakspakke

Oppdraget er verdt ca. 100 millioner kroner, og er en del av tiltakspakken fra regjeringen.

Nå trenger Baneservice blant annet prosjektledere, signalmontører, sveisere og anleggsledere.





Flere ingeniører

– Blant andre trenger vi flere ingeniører med kompetanse innen de ulike jernbanefagene, ikke minst til prosjektlederstillinger. Dette er spesialiserte områder, og det er vanskelig å få tak i nok fagpersonell. Nå er det mye aktivitet innenfor jernbanebransjen, sier HR-sjef i Baneservice, John-Erik Johnsen.

Å rense ballasten (pukk) i skinnegangen er viktig av to årsaker: Pukken blir nedknust over tid, og må byttes for blant annet å bedre kjørekomforten.

Dessuten gir ny pukk bedre drenering.





Mangler spisskompetanse

Det har ikke manglet på respons de tre ukene Baneservice har annonsert etter nye medarbeidere. Men mange av søknadene er ikke relevante.

– Dessverre er de fleste som har søkt på jobbene, ikke kvalifisert hittil. Det viser at spisskompetanse beklageligvis er mangelvare innen jernbanefag, sier Johnsen.