Jacketen "Solveig" installeres på Edvard Grieg. (Bilde: Jon Ingar Kjenes)

EDVARD GRIEG

Jacketen Solveig er installert på Edvard Grieg-feltet

Nå begynner Grieg-utbyggingen å ta form på Utsirahøyden.

Tidligere i vår ble det med brask og bram markert at Kværner Verdal har gjort ferdig jacketen – eller stålunderstellet – til Edvard Grieg-plattformen. På tid og kost.

Under det tradisjonelle dåpsarrangementet, fikk stålunderstellet sitt navn: Solveig.

Les også: – Derfor er norsk leverandørindustri verdensledende

–Breibeint og kraftig

Nå, bare et par uker etter, er jacketen installert på Utsirahøyden.

– Breibeint og kraftig står Solveig fra Kværner Verdal på Edvard Grieg-feltet, klar til å ta imot dekket som er under bygging ved Kværners verft på Stord, skriver operatør for Edvard Grieg-utbyggingen Lundin i en melding til Teknisk Ukeblad.

I fjerde kvartal 2015 ventes første olje på dekk på brønnhodeplattformen, som fra 11 brønner skal produsere 90.000 fat olje hver dag.

– I midten av april hentet Saipem stålunderstellet til plattformen ved verftet i Verdal. I dag er den ferdig montert på havbunnen, skriver Lundin videre.

Les også: «Heller én mann i Verdal enn 100 i Korea»

Riggen Island Innovator borer på Edvard Grieg-feltet for øyeblikket. Dette bildet er tatt denne uken, der blant annet stortingspolitiker Terje Aasland (AP) er på besøk. Jonny Engelsvoll

Stolt direktør

Jacketen, som er synlig over vann, har en høyde på 134 meter, og veier 14.500 tonn. Den står på fire bein, og er 50x66 meter i bunnen, og 27,5 x 46 meter i toppen.

Dette er Lundin Norways første utbygging på norsk sokkel som operatør. Det er administrerende direktør i Lundin, Torstein Sanness stolt over.

– Vi er stolte av vår første synlige installasjon offshore, sier Sanness.

– Vi er også stolte av arbeidet med Edvard Grieg-utbyggingen så langt. Stålunderstellet er av beste kvalitet og levert til rett tid og avtalt pris. Vi takker Saipem for vel utført transport og installasjon. Utbyggingen går helt etter planen, sier han.

Les også:

Lundin-sjefen: Det blir vanskelig med nytt Sverdrup-funn

Her er Statoils «subsea-dödare»

Kværner skal kutte 15 prosent av kostnadene