Slik så Garrajohka bru ut etter ar flommen hadde herjet med den. Nå er den borte. Et Alta-firma skal bygge brua som erstatter den. (Bilde: Haile Garmann Hansen, Statens vegvesen)

Ivar Kleven lavest på Garrajohka bru

Vegvesenet fikk inn fire anbud før fristen gikk ut 12. mai. Alle anbyderne holder til i Alta, men de to som ligger høyest er trolig sjanseløse. Den ene er Destia Norge (15,88 mill.), den andre er Harald Nilsen (17,120).

De laveste prisene ligger omtrent der Vegvesenet regnet med at de skulle ligge.

Anbudene gjelder en 56 meter lang stålbjelkebru på riksveg 93 som skal erstatte gamle Garrajohka bru. Brua som ligger halvannen mil sør for Alta sentrum, ble ødelagt av vårflommen for et år siden. En interimsbru sørger for forbindelse over elva som brua er oppkalt etter.

Interimsbrua ble etablert noen meter til siden for den gamle brua, som nå er revet. Den nye brua skal bygges i traséen til den gamle, men den skal ligge en ca. meter høyere, derfor må riksveg 93 justeres på begge sider. Dette arbeidet inngår i entreprisen. I forbindelse med justeringen blir vertikaltraséen forbedret.

Den nye Garrajohka bru er prosjektert av Vegvesenet. Den får to spenn. Landkarene og fundamentet for pilaren skal stå på 8 utstøpte stålrørspæler med 610 mm diameter.

I oktober skal det nye brua være kjørbar. Entreprisen omfatter også plastring og erosjonssikring. Dette skal være fullført i november.