EKTE: En flytur på drøyt 40 minutter i en Dash 8 fra Widerøe kan by på et stykke ekte norsk landskap. (Bilde: Espen Zachariassen)
Difi reisen 01 Avstikker. Flyet til Sogndal har avgang fra gate 7 utenfor selve terminalbygget på Gardermoen. Det er som å være på en egen liten lufthavn langt fra hovedflyplassen. (Bilde: Espen Zachariassen.)
GUIDE: Taxisjåfør Inge Pedersen forteller gjerne om alle severdighetene langs Sognefjorden underveis til Leikanger. (Bilde: Espen Zachariassen)
MÅLET: Halvannen time etter avreise fra Gardermoen er vi fremme ved målet. (Bilde: Espen Zachariassen)
KOMPETANSE: Tradisjonell byggestil preger bygda med spisskompetanse på å riste byråkratiet ut av tradisjonelle arbeidsmetoder. (Bilde: Espen Zachariassen)
VRIEN: Tilbaketuren med buss viser at Leikanger og Sogndal kan ha gjort rett i å satse på digital kommunikasjon nettopp fordi veiforbindelsen til regionen er vrien. (Bilde: Espen Zachariassen)
SMALT: Flybussjåfør Asbjørn Aarsæther har ingen problemer med de smale veiene, så lenge han ikke får møtende trafikk med dårlig tid. (Bilde: Espen Zachariassen)
POST: Inn- og sikkerhetssjekk går i én operasjon på Haukåsen, og du må regne med å slippe noen kolli med post foran deg i køen. (Bilde: Espen Zachariassen)

IT utenfor allfarvei

  • IT

- Da er vi klare for ombordstigning på Widerøes rute 145 til Sogndal...

Noen smarte grep har gjort DIFIs kompetanse etterspurt.

Min side

Spesielt etter at Minside.no i fjor fikk pris for sine brukervennlige løsninger for elektronisk tilgang til offentlige tjenester på nett, blir lokalene på bredden av Sognefjorden stadig besøkt av virksomheter som vil la seg inspirere.

De siste regjeringers ønske om desentralisering kan by på utfordringer for den som har behov for et dagsbesøk. En flyreise tur/retur er eneste løsning hvis du ikke holder til i kjørbar nærhet – og det på kortbanenettet, der billettprisen kan tilsvare ti London-turer.

Gate seven

Avgang til Sogndal lufthavn Haukåsen går via gate syv denne april-morgenen. Skiltene fører deg ut av terminalbygget, ned en trapp og ut i et tilbygg som gir deg følelsen av å være på en mindre flyplass ute ved kysten. Et tjuetalls mennesker bruker venetiden med en avis, pc eller småprat. Fasilitetene består av et toalett – ingen kafeer eller prangende boutiquer.

Ting går gjerne litt smidigere under små forhold. Etter 40 minutter tar Widerøes Dash-maskin et par 90 graders svinger inn mot fjellsiden og lander på stripa 500 meter over havet litt før skjema.

Planlagt besøk

- Er det du som har bestilt bil til Statens Hus, spør taxisjåfør Inge Pedersen. DIFI har bestilt transporten dagen før. Flybussen til Sogndal står klar, men ordinær rutebuss derfra til Leikanger tar halvannen time lenger. Da blir det ikke mye igjen av arbeidsdagen.

Pedersen legger gjerne ut om stedsnavn og historie underveis til Leikanger langs veier som er smale, bratte og svingete. Men også kjedelig greie i standarden. Spesielt Slaget ved Fimreite i 1184 opptar interessen hans. Og praktiske detaljer som at sprengningsmassene fra den nye tunnelen blir molo for den nye småbåthavna.

180 minutter

Syltetøyfabrikken passerer på høyre side. Et glimt av Sogndal. Frukttrærne ned mot fjorden på venstre hånd viser ennå ingen tegn til blomstring. 20 minutter etter svinger Pedersen opp foran Statens Hus og DIFIs lokaler, tre timer etter avreise fra Oslo sentrum.

Les også: