MR STANDARD:Jonny Tungen er daglig leder i IQ som satser tungt på standarder levert som alt-i-ett portalløsninger til kundene.

IT-standard for standardkunder

IQ vil selge outsourcing til standardiserte kunder basert på standardisert teknologi, og være passe store og fleksible.





Standard kunder

IQ ønsker kunder som ligner hverandre.

Stor variasjon gir mye skreddersøm med kostnader og problemer i kjølvannet. Derfor søker de kunder med omhu og de er ikke engang kunder i starten; de er partnere.

Og som partnere etablerer de et felles mål og investerer sammen for å komme dit. Det kan høres ut som et lite lønnsomt prinsipp, men IQs resultater tyder på at ideen har lykkes.

Pyramide

– Vi håndterer markedet etter pyramideprinsippet. Vi investerer sammen og bygger opp felles kompetanse med partneren som representerer spissen i pyramiden. Slik lærer vi oss mest mulig om bransjen og utfordringene deres og de blir trygge på at vi kan levere god tilpasset partnerens behov. Deretter fører vi løsningen til alle nivåene nedover i pyramiden. Det betyr datterselskaper, forhandlere, tilsluttede selskaper, men også organisasjoner og bedrifter i samme kategori eller bransje, sier daglig leder og gründer i IQ, Jonny Tungen.

IQ har store kontrakter med bl. a. Økonor, Utdanningsforbundet og Madshus.

Tungen har lang bakgrunn fra IT-bransjen og ønsket å bygge opp en tjenesteleverandør med spisskompetanse. For fire år startet han bedriften sammen med flere andre håndplukkede spesialister. I år vil selskapet omsette for 33 millioner kroner.





Standard teknologi

IQ er like opptatt av standardisering på teknologisiden. Det er det som i følge Tungen skal til for å bygge effektive moderne løsninger til lav pris og med minst mulig problemer.

– Uansett hva folk sier, så er Microsoftplattformen mest brukt. og vi har knyttet en meget tett forbindelse til selskapet. Vi driver et stort datasenter med over hundre servere basert på Microsoft-teknologi og vi kjører standardiserte Office og gruppevareløsninger som MBS Axapta.

Over halvparten av de ansatte sitter på Vinstra, mens kundesalg og utvikling foregår i Oslo.

– Dette er distriktsutbygging i praksis, sier Tungen som selv er fra Vinstra. Plasseringen der sikrer oss lave kostnader og stabil og fornøyd arbeidskraft.





Portal

Det mest spesielle med IQ er kanskje den egenutviklede portalløsningen. Filosofien er at all drift skal gå over nettet, men uten problemene som VPN og terminalemulering av og til kan by på.

– Dette skal være like sikkert og like enkelt som å bruke en nettbank og du skal ikke være nødt til å installere en masse ekstra programvare. Det er nok med en nettleser, og brukerne skal ha samme tilgang når de sitter på en Internetkafe, eller på toget med en mobilforbindelse som på jobben, sier Tungen.

Når brukerne kommer inn i Arctandria, som portalløsningen heter, får de opp en skreddersydd portalside alt etter den profilen de har i brukerkatalogen, med de rettigheter som er lagt inn. Her har de tilgang til internett, eventuelt ekstranett og alle sine kontorstøtteprogrammer på en standard Windows arbeidsflate. Hele løsningen er bygd av moduler som gjør gjenbruk enkelt og rimelig.

– Nå bygger vi omfattende kommunikasjonsmuligheter og sanntids samarbeid inn i portalen. Brukerne kan benytte den til IP-telefoni og hurtigmeldingen uansett hvor de er, sier Tungen.