ARKIVNYHETER

IT-millioner til Nav

TEST: Arbeids- og velferdsminister Dag Terje Andersen vil gi mer penger til Nav for å teste IT-systemer og gjøre dem mer effektive.
TEST: Arbeids- og velferdsminister Dag Terje Andersen vil gi mer penger til Nav for å teste IT-systemer og gjøre dem mer effektive. Bilde: Poppe, Cornelius
Kjetil Malkenes Hovland
20. mars 2009 - 14:15

Regjeringen styrker Navs IT-drift med 80 millioner kroner.

Nav har hatt store problemer med å takle økt pågang etter at flere er blitt arbeidsledige.

Etaten har hatt vansker med innføring av nye IT-systemer og manglende opplæring.

Etablerer testmiljø for IT

- Nav fikk problemer med nye IT-systemer i desember. Så kom situasjonen med finanskrisa og større arbeidsledighet, sier arbeids- og velferdsminister Dag Terje Andersen.

- Nav fikk problemer med nye IT-systemer i desember. Så kom situasjonen med finanskrisa og større arbeidsledighet, sier arbeids- og velferdsminister Dag Terje Andersen.HASTVERK: Dag Terje Andersen øker bidragene til Nav, blant annet for å gjøre IT-systemene mer effektive. Poppe, Cornelius

Han vil nå etablere et uavhengig testmiljø for IT-drift i etaten.

Tiltaket skal øke stabiliteten i Navs IT-systemer og sørge for en jevn saksproduksjon i organet.

Arbeids- og velferdsetaten får ansvar for å etablere testmiljøet.

"Kjempen" stod stille

Fredag la statsråden frem stortingsproposisjonen som skal få fart på Nav. Til sammen skal regjeringen bruke 710 millioner kroner på dette.

Andersen mener at etaten har stått overfor flere svært store utfordringer samtidig.

- Vi har fått på plass den nye IT-løsningen for pensjon, den som vi kaller "Kjempen". Dette er ett av Europas største IKT-prosjekter, sier Dag Terje Andersen.

- "Kjempen" stod stille i to timer 17. desember i fjor, og på de to timene ble det 4000 restanser. Det sier noe om utfordringene Nav må håndtere, sier Andersen.

Telefontjenesten skjerpes

Etaten skal også gjøre Navs telefontjeneste mer effektiv. Nav håndterer 10 millioner telefonsamtaler hvert år.

Telefon. Telefontjeneste. Call-senter- Krisetelefon. Telefoni. Tele. Ringe.
TELEFON: Altfor mange sliter med å nå fram til Nav på telefon, mener statsråden. Colourbox
- Når du får mange telefoner samtidig, så går det tregere. Det var det som skjedde i januar, sier Dag Terje Andersen.

- Det er altfor mange som får altfor dårlige tjenester på telefon, legger han til.

Enklere selvbetjening

Etaten har årlig 2,8 millioner brukere, og det går hele 15 millioner dokumenter gjennom systemet hvert år.

I desember hadde Nav 8000 saker om dagpenger, men i januar var dette tallet økt til 17.000 saker. Nå behandler Nav 8000 saker i uka, ifølge statsråden.

Nå skal det også bli lettere å gå inn på Navs nettsider og betjene seg selv, ifølge en pressemelding fra Arbeids- og velferdsdepartementet.

- Noen av selvbetjeningsløsningene er blitt ganske gamle, sa Andersen på en pressekonferanse fredag ettermiddag.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.